Klasseforskjeller hos SAS

Oslo (NTB-Geir Lillesund): SAS er på trappene med et nytt klassesystem for europarutene. Men andre større flyselskaper vil foreløpig ikke følge etter.

Publisert
Sist oppdatert

Jørgen Lindegaard, konsernsjef i SAS-gruppen, mer enn antydet under sin presentasjon i Stockholm i forrige uke at det nåværende konseptet for klasseinndeling i luften er modent for revisjon. Det er foretatt en analyse av hva de forskjellige reisendegruppene er villige til å betale, og en ny strategi for «klasseinndeling» vil bli innført i løpet av høsten.

- Spennende, sier direktør for Lufthansa i Norge, Gro Dieserud Smith, til NTB. Men hun kan ikke se at det som er antydet som løsning for flyselskapene i SAS-gruppen er noe for Lufthansa i denne omgang. Og SN Brussels Airlines går den motsatte vei av SAS-gruppen.

Tre klasser

Den fremtidige klassestrategi i SAS-gruppen er referert i Dagens Næringsliv tirsdag. Avisen siterer interne papirer, som konkluderer slik:

Lavprissatsingen «Snowflake» i Sverige og Danmark legges ned, men merkenavnet beholdes trolig på de aller rimeligste billettene ut fra Danmark og Sverige. Det samme konseptet skal innføres også i SAS Braathens, og disse billettene skal bli rundt 25 prosent rimeligere enn de rimeligste turistklassebillettene. Plassene blir bakerst i flyet, og det blir ingen servering.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.