Pågangen på flyreiser er som kjent størst om sommeren, og dermed må mange selskaper leie inn ekstra kapasitet for å få ruteprogrammet til å gå opp. Dette faller ikke alltid i god jord, og i flere medieoppslag er det fortalt historier om folk som føler seg utrygge om bord i fly fra tredjepartsselskaper.
- Vi ville ikke fly med den dritten, sa for eksempel en svensk journalist om det SAS-innleide flyselskapet Smart Lynx i sommer. Vedkommende valgte å ikke reise med flyet.
Mange av disse innleide flyene er også helt hvite i fargen fordi de brukes hos mange forskjellige selskaper.
En svensk flyanalytiker som reisenettstedet Flysmart24 har snakket med, kommer imidlertid med klar beskjed. Man har ingen ting å frykte ved å sette seg inn i innleide fly.
- Absolutt ikke. Disse selskapene gjennomfører serviceprogrammet som entreprenørselskaper følger. Meningene er forskjellige om Smart Lynx, men mange forsvarer selskapets ansatte for god serviceinnstilling også. Jeg har selv hatt god erfaring med f.eks. Carpatair som flyr for Air Baltic. I Norge er det Air Baltic som flyr en del for SAS og Air Baltic har et høyt servicemål, sier Jan Ohlsson til nettstedet.
Han er klar på at innleie av fly er noe som vil fortsette på grunn av selskapenes behov for å fylle på kapasiteten under trafikktoppene.
PS: Det finnes for øvrig flere grunner til at de fleste fly har hvit som basisfarge.