Kommentarfeltet koker etter dette

Butikken reagerer kraftig på turistenes oppførsel.

KLAR BESKJED: Butikken serverer denne lista til utenlandske kunder. Foto: Japan Moments
KLAR BESKJED: Butikken serverer denne lista til utenlandske kunder. Foto: Japan Moments Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En dagligvarebutikk i Japan har sett seg lei av turistenes oppførsel, melder Daily Mail.

Ifølge den britiske storavisa skal butikken ha opplevd forsøpling, uhøflige turister og en rekke andre ting, som har ført til at dagligvarebutikken har satt opp et skilt rettet mot utenlandske kunder.

- Vi er veldig bekymret over oppførselen til flere utlendinger. Dette er dårlig oppførsel, står det på skiltet etterfulgt av flere punkter.

På skiltet står det blant annet at man ikke skal åpne forpakningene før man har kjøpt varen eller ta med mat og drikke inn i butikkene. Butikken ber også kundene om å ikke kaste søppel i butikken.

- De fleste av de ansatte kan ikke engelsk, vennligst vis fram et bilde av det du leter etter, eller gjør en innsats for å snakke japansk, står det videre.

Skiltet får kommentarfeltet til å koke i Facebook-gruppa Japan Moments. I skrivende stund er det over 11 000 kommentarer.

«Dessverre er det mange utlendinger som ikke respekterer den japanske kulturen,» skriver en person i kommentarfeltet.

«Jeg skulle ønske at alle butikker hadde en oppførselskodeks for å beskytte de ansatte,» skriver en annen.

«Det de ber om er bare vanlig høflighet - som mange sårt mangler.»

Men ikke alle tar butikkens parti.

«Det er ingen skam å ikke kunne engelsk, men alle burde i det minste prøve å lære det.»

«Hvorfor kan jeg ikke ta med en kaffe inn på et supermarket,» spør en annen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer