Kostbar avbestilling

Turisten avbestilte reisen, men angret fem minutter etterpå. Hvem må betale?

Publisert
Sist oppdatert

Turisten hadde bestilt reise til Berlin, men avbestilte 13 dager før avreise. Først fem minutter etterpå fikk han informasjon om at da var hele reisebeløpet tapt. Turisten ba da om at avbestillingen ble kansellert, men fikk vite at det ikke var mulig. Han føler seg urimelig behandlet og krever refusjon av det innbetalte beløpet. Turoperatøren Bridge fremhever at avbestillingsreglene er klare, og mener de ikke har gjort noe de kan lastes for.

Skroll ned for mer.

Avtalen gjelder

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser peker på at avtaler mellom operatør og reisende gjelder slik den fremkommer av bestilling, bekreftelse, katalog etc. I utgangspunktet gir alminnelige vilkår for pakkereiser den som avbestiller rett på 50 prosent refusjon om avbestilling skjer mellom 14 og 4 dager før avreise. Bridge har avvikende refusjonsregler, og det mener nemnda er greit. Det som ikke er så greit, er at selskapet ikke opplyser tydeligere om dette avviket. Vilkårene står med liten skrift i prislisten, og avvikene er ikke uthevet spesielt. Nemnda mener derfor at spesialvilkårene ikke kan regnes som en del av avtalen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer