Etter streiken:

Krav på dobbel erstatning

Du kan få mange tusen tilbake etter ferien.

REISETRØBBEL: Mange SAS-passasjerer og charterpassasjerer har krav på EU-kompensasjon etter flystreiken. Foto: Odd Roar Lange
REISETRØBBEL: Mange SAS-passasjerer og charterpassasjerer har krav på EU-kompensasjon etter flystreiken. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
✈️

SAS-STREIKEN:

 

Fakta og rettigheter

Les mer  

Klagesakene strømmer inn til SAS etter halvannen uke med streik. Og mens mange venter på refusjon for flyreiser som er kansellert eller forsinket, samt for mat og overnatting de har lagt ut for, er det stor usikkerhet hos flere reisende når det gjelder hva de har krav på.

Ikke alle får hjelp

REISE: Dersom du har med innsjekket bagasje, er det flere ting som er viktig å passe på, spesielt et klistremerke. Video: Celina Stamper / Storyblocks Vis mer

- SAS prøver så langt det er mulig å booke om de berørte passasjerene til andre fly og avganger, både hos samarbeidspartnere og konkurrerende selskaper. Ettersom muligheten for ombooking av passasjerer til alternative flyginger i en presset ferieperiode er begrenset, så vil vi dessverre også måtte konstatere at SAS ikke i ethvert tilfelle kan tilby alle passasjerer et alternativ, sier Knut Morten Johansen, direktør for samfunns- og myndighetskontakt i SAS, til DinSide.

Dette får du tilbud om

- Passasjerene tilbys å endre reisen til et seinere tidspunkt, få reisen refundert, eller å få kompensasjon for egen arrangert alternativ transport (innen rimelighetens grenser). SAS vil forholde seg til gjeldende passasjerrettigheter, sier Johansen og fortsetter:

- All informasjon rundt dette vil jevnlig bli publisert på SAS sine nettsider og alle passasjerer som er berørt vil bli kontaktet via kontaktpunkter som SMS.

Oppdatert informasjon gis ut løpende på SAS nettside med informasjon om streiken.

Se også under «Mine bestillinger» hvor man kan håndtere sin egen bestilling.

Dedikert telefonnummer for utenriks

SAS har satt opp et eget dedikert telefonnummer (med kortere ventetid) for de passasjerer som sitter fast i utlandet, og som har en eksisterende reservasjon med SAS, og skal returnere innen de tre neste dagene:

Telefonnummeret er +46 879 74 100.

I utgangspunktet så er åpningstida på nummeret 07.00-19.00, men SAS har for tiden utvidet åpningstider.

Tusenlapper å hente

I det som heter «gjeldende passasjerrettigheter» så inngår selvsagt også vurdering opp mot «standardkompensasjonen EU261» som dreier seg om 250 til 600 euro (2575 - 6175 kroner) per person som en «erstatning» for utgifter ved forsinkelsen på utreise eller hjemreise. Denne kan man ha krav på selv om man ikke har hatt reelle ekstrautgifter.

Du kan også ha krav på dobbel erstatning.

Dersom du grunnet streiken, er sterkt forsinket både på utreise og på hjemreise kan du dobbelt opp.

Du kan regne ut dine rettigheter via denne siden.

- Vil alle reisende som oppfyller kravene til EU-kompensasjonen få disse pengene?

- Det er imidlertid altfor enkelt å si at den gjelder for alle, eller at den gjelder ikke for noen i det hele tatt. Vi vil følge reglene, men her må det en saksbehandling til, hvilket vi vil håndtere fortløpende med alt vi har av kapasitet, sier Knut Morten Johansen.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer