Forbrukerombudet kontaktes ofte av forbrukere som ikke har fått nødvendig informasjon om flybilletter de har bestilt på nett.
- Det er svært viktig at forbrukerne får tilstrekkelig, og ikke minst klar informasjon ved kjøp på Internett. En ny veiledning fra oss skal bidra til at de som kjøper flybilletter på nettet får den informasjonen de har krav på, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Veileder selskapene
Forbrukerombudets veiledning gir selskapene en oversikt over hvilken opplysningsplikt de skal overholde ved salg av billetter på nett. Alle flyselskap som selger billetter til norske forbrukere skal ha mottatt veiledningen. Forbrukerombudet forventer at selskapene vil være nøye med å gi kundene rett informasjon, og vil senere undersøke om opplysningsplikten blir overholdt.
Veiledningen er først og fremst utarbeidet med tanke på flyselskapenes salg av egne billetter. I tilfeller hvor flybilletter selges gjennom for eksempel reisebyråer eller internettportaler, vil det komme andre informasjonskrav i tillegg.
Kilde: Forbrukerombudet. Lenker videre til mer detaljer finner du hos forbrukerombudet på nett.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger