(Artikkelen er oppdatert 31. august)
Har du bestilt en pakkereise som blir avlyst eller kansellert, har du vanligvis krav på pengene tilbake innen 14 dager dersom reisen blir avlyst.
Dette følger av pakkereiseloven.
På grunn av coronapandemien ble denne fristen forlenget til tre måneder, for krav som oppsto mellom 1. mars og 14. juni. For krav utenom denne perioden er det den vanlige 14-dagersregelen som gjelder.
Nå ber Forbrukertilsynet reiseselskapene om en status for refusjonene.
De vil undersøke om selskapene holder seg innenfor tilbakebetalingsfristene og om selskapene gjør nok for å behandle refusjonssakene.
- Det er vi i Forbrukertilsynet som har ansvaret for pakkereiseloven, og det er viktig å påse at forbrukerne får refusjonene sine. Pakkereiser er gjerne relativt kostbare, og det kan lett være snakk om 40-60.000 kroner for en familie, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet, til Dinside.
En økonomisk støtteordning fra myndighetene i revidert nasjonalbudsjett skulle hjelpe reiseselskapene med å refundere pengene til kundene sine.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger