Kriger om norsk luftrom

Det er først og fremst på innenlandsrutene vi kan forvente priskrig i tiden fremover, når nye SAS Braathens varsler at de vil konkurrere som et lavprisselskap.

Publisert
Sist oppdatert


- Konkurransen blir hardest innenlands. Det er her slaget vil stå, mener informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian, selskapet som i løpet av et par år har skaffet seg 13 prosent markedsandel i norsk luftrom.

Det er spesielt på stortrafikkrutene mellom Oslo og Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø det blir mange avganger og tett kamp mellom lavprisselskapet Norwegian og det nye selskapet SAS Braathens.

Konkurranse på flere fronter

SAS Braathens og Norwegian vil benytte alle midler for å sikre seg flere kunder. Prisene og kostnadene skal kuttes, bestillingen skal bli enklere og fleksibiliteten økes.

Petter Jansen, administrerende direktør i SAS Braathens. Foto: SAS Braathens
Petter Jansen, administrerende direktør i SAS Braathens. Foto: SAS Braathens Vis mer


– Nye lønns- og arbeidstidsavtaler med våre ansatte har skapt forutsetninger for å senke prisene og dermed motivere enda flere til å velge fly som befordringsmiddel. Det norske markedet har stått omtrent på stedet hvil i flere år. Med lave priser og enkle regler håper vi å kunne sette fart på veksten, som burde ligge på i størrelsesorden fire-fem prosent per år, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens i en pressemelding.

SAS Braathens varsler ny prisstruktur fra og med i dag, med innføring av enveisprising og lavere priser, samtidig som servering og fri avis kuttes helt ut. Billigste enveisbillett i Sør-Norge vil koste 323 kroner, og krysser du landsdelene betaler du 498 en vei. Dessuten kuttes bestillingsgebyret på nett fra 100 til 25 kroner. Selskapet gir kundene åpent kjøp, også på de billigste flybillettene, i 24 timer fra bestillingstidspunktet. De nye prisene gjelder for reiser fra og med 12. mai.

- Norwegian er likevel fortsatt billigst, fremhever Ellingsen og henviser til selskapets priser i Sør-Norge som starter på 295 kroner, 475 om du krysser landsdelene.

- Vi endrer ikke prisene nå, men satser på å fortsette med regelmessige kampanjer. Dessuten blir nå alle billetter fleksible. Mot 150 kroner i gebyr kan du endre både avreisetidspunkt, dato og navn.

Nye bestillingsløsninger

Bestillingssystemene blir et viktig konkurranseelement.

Norwegian satser blant annet på at du vil kjøpe flybillettene dine hos Narvesen fra høsten.
Norwegian satser blant annet på at du vil kjøpe flybillettene dine hos Narvesen fra høsten. Vis mer


- Vi regner med at flere kunder vil sjekke priser hos både oss og SAS Braathens før de bestiller, sier Ellingsen.

Hos begge selskaper presenteres nye løsninger for billettkjøp. SAS Braathens kommer nå med en helt ny web-side med forenklet bestillingsdialog. Norwegian på sin side er snart klar med testing av bestillingssystemer på SMS og hos Narvesen.

- Billettsalg via Narvesen er klart til testing i 14 kiosker nå i mai/juni, og skal være klart til bruk i løpet av september. SMS-bestilling er under utvikling, men vi har ikke fastsatt lanseringsdato, forteller Ellingsen.

Konkurransetilsynet

Din mening:

Vil du fly mer innenlands
med lavere priser? (Avsluttet)
Ja(88%) 1166
Nei(9%) 114
Vet ikke(3%) 39
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Mange vil huske den harde konkurransen som SAS og Braathens møtte den nye aktøren Color Air med for noen år siden. Denne nykomlingen gikk til sist konkurs, og mange ropte på Konkurransetilsynet. I ettertid har Konkurransetilsynet sørget for at bonusordningene innenlands er fjernet, noe som var et vesentlig konkurransefortrinn for de større aktørene. Tilsynet frykter ikke at SAS Braathens nå vil sette prisene så lavt de kommer på kant med loven.

  • Konkurransetilsynets kommentarer til den nye konkurransesituasjonen i norsk luftrom.

    Eksterne lenker:

  • SAS Braathens
  • Norwegian

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer