Det norske lavprisflyselskapet Flyr informerte tirsdag at de vil begjære seg konkurs onsdag 01. februar.
Flyr lyktes ikke med ny finansieringsplan, og styret har tirsdag kveld konkludert med at det dessverre ikke finnes alternativer for videre drift. Selskapet vil onsdag morgen begjære seg konkurs. Alle Flyrs flyginger er innstilt. og billettsalget er stanset, heter det på nettsidene tirsdag kveld.

Hjelp, vi Flyr ikke
Videre opplyser de om at de oppfordrer alle som har bestilt billett hos dem, må kontakte sitt kredittkortselskap for refusjon.
Flyr har imidlertid ikke presisert hva som vil skje med de som har forhåndsbetalt sine flybilletter.
På Flyrs egne Facebooksider flommer det nå over av kommentarer fra forbrukere som har bestilt sine reiser med Flyr, hvor mange av dem etterlyser informasjon vedrørende sine kansellert sine billetter.
Norwegian og SAS opplyser at de nå tilbyr konkursstrandede Flyr-passasjerer billigere billetter hjem.
Kostbar affære
En av dem som nå blir rammet av konkursen, er Espen Prestø Paulsen.
Han opplyser til Dagbladet at han skulle til Málaga førstkommende torsdag, men at dette nå kommer til å bli en svært kostbar affære.

- Vi er 12 stykker som reiser til Málaga hvert år for å spille golf. Noen reiser fra England, og benytter seg derfor av British Airways. Vi er hele sju stykker fra Norge som i utgangspunktet skulle reise med Flyr. De nye billettene vi dessverre blir nødt til å bestille, koster rundt 6-7000 kroner per stk.
- Rimelig seigt
Jon Erik Brox Holme var nettopp ankommet flyplasshotellet på Gardermoen da han fikk høre om konkursbegjæringen.
- Det var rimelig seigt for å si det mildt. Vi hørte om konkursen på nyhetene mens vi kjørte inn til flyplasshotellet.

Etter planen skulle Holme reise til Gran Canaria onsdag morgen, sammen med sin kone og deres tre barn. Familien bor i Sogndal og hadde tilbrakt seks timer i bilen på vei til Gardermoen på tirsdag.
Nå forteller han til Dagbladet at familien prøver å finne en annen måte å komme seg til Gran Canaria.
- Alle alternativene ble revet vekk med en gang, og prisene skøyt i været. Men vi fikk nettopp tak i billetter via Helsinki i morgen. Så vi reiser i morgen, likevel 18 500 kroner fattigere.
Han legger også til at de hadde bestilt hotell separat, og hadde derfor ingen refusjon på det.

Holme reagerer på mangelen på informasjon fra Flyr.
- På mandag sa Flyr at ting gikk som de skulle, og den beskjeden var det eneste vi hørte fram til at vi hørte om meldingen om konkursbegjæringen på radioen. Det synes jeg er dårlig.
I en kommentar på Facebook ba Holme flyselskapet om mer informasjon, da fortalte Flyr at «alt går som planlagt». Kun et par timer seinere meldte Flyr seg konkurs.

Funn overrasker: - Har løst gåten
Usikker på refusjon
Fra Nittedal forteller Espen Paulsen at han hadde forhåndsbetalt reisen sin, og valgte å betale med lønnskonto.
- Det er første gang jeg har gjort. Jeg bestiller i utgangspunktet aldri reiser med vanlig lønnskonto. Det kan nå koste meg dyrt. Jeg vet ikke om dette er noe forsikringsselskapet dekker eller ei, men jeg tror nok ikke jeg får beløpet refundert av Flyr.
Paulsen har betalt 2900,- for sine billetter. Han påpeker at det egentlig er en ganske OK sum for en flyreise, men etter at han nå må ut med hastebilletter, nærmer beløpet seg 10 000 kroner i rene flybilletter.
Han forteller også til Dagbladet at opplegget i Málaga er bestilt og betalt, og det hadde derfor blitt tapte kostnader uansett hva han valgte å gjøre.

Ustabilt vær i vente
Selv om han nå må ordne seg nye billetter, syns han det er trist at det skulle ende slik for flyselskapet.
- Jeg har hørt så utrolig mye positivt om dem. De er det eneste selskapet som har hatt en ordentlig personalpolitikk og fine tariffavtaler, og det er synd jeg ikke fikk oppleve de positive sidene. Dersom de skulle komme seg på beina igjen, er tilliten ganske liten.
Paulsen forteller at reisefølget begynte å ane ugler i mosen ved midten av januar, men opplyser om at ingen av dem ble kontaktet av Flyr før konkursen var et faktum.
- Vi har ikke hørt noe fra dem - bortsett fra mailen som bekreftet konkursen. Jeg er spent på hvordan de skal løse dette her. Vi er mange forbrukere som har bestilt reisen vår med dem, og det er fryktelig synd for dem som ikke lenger har mulighet til å kjøpe seg nye billetter, forteller han før han avslutningsvis legger til;
- De mister kanskje en ferie de har gleda seg til. Noen av dem, har gjerne spart en god stund også - det er ikke bare billettene som ryker i slike tilfeller, men gjerne alt som er planlagt og forhåndsbetalt på det bestemte feriestedet.
- Skuffa og frustrert
27 studenter fra Oslostudentenes idrettsklubb, triatlon- og sykkelgruppe hadde siden i fjor høst planlagt en treningsleir i Calpe, nord for Alicante. De skulle reise lørdag 4. februar og tilbakereisen er søndag 12. februar.
Billettene for fly og hotell er bestilt og betalt med faktura gjennom idrettsklubben. Flybillettene var bestilt hos Flyr og det er usikkert om de får refusjon på billettene.
Nå er studentene usikker på hva som skjer med turen, forteller leder for triatlon-gruppa Kristoffer Larsen (33).
- Vi er studenter som hadde håpet på et avbrekk fra studiehverdagen og vi hadde gledet oss veldig til turen. Folk er veldig skuffa og frustrert. De fleste av oss har det travelt med jobb og studier, sier triatlonlederen.

Han forteller så langt har 10 stykker bestemt seg for å dra og har bestilt nye billetter. Larsen ønsker å dra på treningsleiren, selv om det kan koste han noen tusen ekstra. Men det er noen som har falt fra.
- Vi hadde fått med oss at Flyr slet med finansieringen da det begynte å bli skrevet om, for et par dager siden. Da begynte vi å bli litt nervøs.
Studentgruppa har ikke fått noe informasjon angående fra flyselskapet. Larsen sier at planen er å kontakte Flyr i morgen.
- Vi har ikke noe mer informasjon enn fra nettsidene deres og det som står i media.