Kunsten å leie feriebolig

Marerittet er å komme ned til det som skulle være en idyllisk steinvilla i Toscana, og oppdage vannlekkasje, råte og insektinvasjon. For ikke å snakke om bassenget som kun har vært et spill for galleriet i katalogen. Forbrukerrådet vet imidlertid råd.

Publisert
Sist oppdatert

Når du leier ferieboligen din er det flere ting du bør huske på.

- Pass på at du leser ordentlig gjennom all informasjonen før du leier huset, ta vare på annonsen og sjekk at huset faktisk eksisterer. Ta bilder når du ankommer feriehuset, gå igjennom ting og noter eventuelle mangler, sier regionsjef i Forbrukerrådet Telemark, Oppland og Romerike, Undis Scheslien.

Få klager

Å leie ferieboliger er et relativt nytt fenomen blant folk flest. Blant de som har testet ut ferieformen kan imidlertid Forbrukerrådet melde om få klager.

- Det er klart, nordmenn har leid feriehus i Danmark i all tid. Vi har registrert noen klager på sopp, skitne forhold, dårlig standard i noen av husene derfra, men ikke mange. Når det kommer til feriehus i utlandet har vi imidlertid fått svært få klager, sier Scheslien.

Når ulykken først er ute...

Skulle det vise seg at huset ikke samsvarer med det du har ventet deg, er Scheslien klar på ett punkt.

- Da er det viktig å klage umiddelbart. Det er viktig at man klager raskt og på stedet. Slik kan man også få reddet ferien ved at feil rettes opp eller man blir tilbudt et nytt sted, sier hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer