- Latterlig lavt krav

Ryanair er ikke fornøyd med måten Forbrukerombudet behandler forholdene omkring markedsføring av flyreiser.

Publisert
Sist oppdatert

- Kravet til antall seter man må kunne tilby til laveste annonserte pris, er latterlig lavt. De nye reglene bærer preg av å være satt på høyprisselskapenes premisser, og burde omfatte minst 25 prosent av flyets seter for å kunne kalles forbrukervennlige, sier Ryanairs nordiske sjef Lotta Lindquist-Brosjö i en pressemelding.

Forbrukerombudets nye krav til flyselskapenes markedsføring ble kunngjort i slutten av januar, og skal gjelde fra 15. mars. Her kreves det blant annet at annonserte tilbud gjelder 21 eller flere seter per dag om ikke annet er opplyst. Bakgrunnen er rekordmange klager og meldinger om at flyselskapenes kampanjebilletter er umulige å finne.

Les mer om forbrukerombudets nye markedsføringsregler

Ikke hørt

Mens forbrukerombudet tok med både SAS, Widerøe, Norwegian og Braathens på råd ved utforming av de nye reglene, ble Ryanair ikke hørt. I tillegg presiserer ombudet i media at de nye reglene gjelder også for utenlandske selskap som Ryanair. Dette er ikke selskapet spesielt fornøyde med.

- Vi var i et godt og konstruktivt møte med forbrukerombudet torsdag 5. februar. (...) Likevel går forbrukerombudet ut i en pressekonferanse samme dag og henger oss ut i pressen for dårlige reisevilkår. Når dette kommer på samme tid som de bestemmer nye regler for annonsering av billigbilletter uten å ta oss med på råd, må vi reagere. Det hadde vært en fordel om forbrukerombudet i fremtiden kunne kommunisere med oss på andre måter enn via pressen, sier Lindquist-Brosjö i en pressemelding fra Ryanair fredag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer