Lettere å klage på reiser

Det skal bli lettere for flypassasjerer å klage.

Publisert
Sist oppdatert

Regjeringen foreslår å gjøre det enklere for flypassasjerer å klage på flyselskapene. De vil også innføre en ordning som sikrer passasjerer på rutefly mot økonomisk tap dersom flyselskapet går konkurs.

Reisegaranti-ordningen ble utvidet også i fjor - se forbedringene her

- Flypassasjerenes rettigheter skal styrkes, og regjeringen vil fastsette en nasjonal minstestandard for hvilke tjenester denne passasjergruppen har krav på, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete da hun onsdag la fram en strategirapport for norsk luftfart.

Rådgiver Pål Nygård i Forbrukerrådet sier til NTB at det er svært positivt at regjeringen nå ser ut til å ville styrke flypassasjerenes rettigheter.

Felles klagenemnd

Statsråden varsler også at departementet vil opprette en felles klagenemnd for reiser med rutefly. Med en sentral instans å vende seg til, blir det enklere for passasjerene, mener hun.

Hittil har passasjerene måttet forholde seg til to klageinstanser. Den nye skal være frittstående og arbeide uavhengig av myndighetene.

Slutt på papirbilletter på flySyndere kan bli offentliggjort

Den nye klageinstansen skal være i drift fra høsten, og behandle alle klager rettet mot norske og utenlandske flyselskap som flyr ruter både i og til og fra Norge, ifølge Navarsete.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer