Luftfarten vil skjerpe seg

Norsk luftfart har satt seg som mål å ha nullvekst i CO2-utslippene fram mot 2020.

Publisert
Sist oppdatert

Oslo (NTB-Geir Lillesund):- Vi ønsker å bli kvitt verstingstempelet som vi har fått. Derfor skjerper vi oss og vil komme i forkant av det som kreves av oss. Men i stor grad snakker vi om planer og ikke virkelighet. Derfor må bransjen kreve og få rammebetingelser som gir oss tilstrekkelig økonomi til å følge opp planene, sier administrerende direktør Per Arne Watle - sjef for Widerøe og styreleder i NHO Luftfart.

Flyselskapene, Avinor og NHO presenterte onsdag utredningen «Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart» der det vises til over 50 konkrete tiltak som dels er satt i verk og dels venter for å nå målet om nullvekst av klimagasser fra luftfarten - selv med en betydelig trafikkvekst. Bransjen går etter egne beregninger lengre enn regjeringens målsetting for transportsektoren i Klimameldingen.

Bilen verre enn flyet for klimaetModerne flyflåte

Strategidirektør i Avinor, Jon Sjølander, har vært prosjektleder for utredningen. Han sier til NTB at flyselskapenes tekniske og operative bidrag - blant annet modernisering av flyflåten - vil gi de største bidragene til utslippsreduksjonen. Men også endringer i organiseringen av trafikken i luften over Sør-Norge med mer energieffektive landinger og avganger vil bidra betydelig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer