Lur deg unna jetlag

Jo lengre du flyr jo verre blir det. Men behøver du bekymre deg for jetlag? Her er tipsene.

Publisert

Jetlag er noe herk, ikke bare ødelegger det ferien, men de første tilbake på dagene på jobb blir også slitsomme. Hva er egentlig problemet? Jetlag er kroppens reaksjon på større forskyvninger i døgnrytmen. Du blir trett, slapp og kan oppleve hodepine, tapt appetitt og konsentrasjonssvikt. I verste fall kan det ta opp til en hel uke før kroppen får omstilt seg.

Reiser du eksempelvis herfra til Australia er tidsforskjellen et halvt døgn. Vanligvis klarer kroppen å korrigere døgnrytmen med én til én og en halv time per døgn. Rent matematisk tar det da altså i hvert fall åtte dager før du er helt omstilt. Men det har du neppe tid til. Her er tipsene for å unngå den verste smellen.

Før turen

1: Begynn å justere tiden på forhånd. Undersøk hvor stor tidsforskjellen er på reisemålet, og regn deg frem til hva som blir normal leggetid der. Skal du reise østover må du legge deg tidligere, reiser du vestover må du strekke på døgnet. 2: Hvis det er mulig kan det være lurt å legge inn en stopp underveis til reisemålet. Har du tid og anledning kan et par dager midtveis på en lang tur gi kroppen en sjanse til å gradvis ta omstillingen, i stedet for å måtte korrigere alt på en gang. ’Stopover’ som det kalles, tilbys ofte uten ekstra kostnader for billetten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer