Lur deg unna telefonkøen

SAS bruker ti ganger så lang tid på å svare på telefonen som Braathens. Billettene og prisene er de samme.

Lur deg unna telefonkøen
Publisert
Sist oppdatert

Vi har sjekket ventetiden på bestillingstelefonene til flyselskapene Braathens, Norwegian, SAS, Sterling og Widerøe. Mens den gjennomsnittlige ventetiden var ett minutt hos de beste, måtte vi vente hele 10 minutter hos den verste.

Skroll ned for å lese resten av artikkelen.

Slik har vi testet

Vi har ringt flyselskapenes bestillingstelefoner i fem runder, slik at alle flyselskapene er oppringt fem ganger. Testen er gjort torsdag 13. og fredag 14. mars. For mer nøyaktige opplysninger om tidspunkt for ringerundene, klikk deg inn i artikkelen ringetider og priser.

Vi har tatt tiden fra vi får første kontakt med selskapets automatiske svartjeneste og til en kundebehandler svarer. Hos alle flyselskapene har vi latt den automatiske svartjenesten lese opp alle valgmuligheter før vi har valgt hvilken tjeneste vi er ute etter. Der det er mulig har vi valgt billettbestilling for fritidsreisende innenlands.

Det er stor forskjell i hvor langdryge disse rundene med valgmuligheter er: Hos de kjappeste, som er Widerøe og Norwegian, er det snakk om knappe 30 sekunder med valginfo. De verste er Sterling og SAS, som krever henholdsvis ett minutt og 55 sekunder av din tid før du kan begynne å vente på svar fra en kundebehandler. Dersom du taster inn dine valg umiddelbart vil selvsagt ventetiden kortes inn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer