Lurer kunder med tekniske feil

Pass på rettighetene dine, vi går trangere tider i møte.

Publisert
Sist oppdatert

Mange har opplevd det, og få skjønner noe særlig av det - flyforsinkelse på grunn av tekniske feil.

Eller enda verre - flyet er innstilt eller kansellert på grunn av det selskapet kaller "uforutsette tekniske feil utenfor selskapets kontroll". Noe som betyr at du ikke får pengene dine tilbake.

Ifølge luftfartsloven, har du ved innstillinger og forsinkelser kun rett til erstatning dersom årsaken til forsinkelsen ligger innenfor flyselskapets kontroll og det økonomiske tapet er påregnelig.

De fleste passasjerer vil naturligvis sette pris på at flyet settes på bakken i stedet for å trosse sikkerheten deres, men er vi komfortable med å bli lurt av flyselskapet for at de skal spare penger?

Jannike Thomassen fra Oslo fikk oppleve en skrekkhistorie da hun skulle til London tidligere i år. Hun skulle riktignok fly med det konkursrammede selskapet Sterling, men historien hennes er ikke uvanlig på noen måte, bekrefter eksperter DinSide har snakket med.

Hva er egentlig en teknisk feil?

Her er historien gjenfortalt av Thomassen selv:"Etter å ha stått over en time i kø på Gardermoen får vi vite at flyet er forsinket og at ny boarding tid er fire timer og 55 minutter senere. Et ganske beleilig tidspunkt, med tanke på at forsinkelser på over fem timer gir krav på full refusjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer