Kort tid før Arne Hodnefjell og Wenche Gerdts skulle reise med Ving fra Kjevik i Kristiansand til Las Palmas på Gran Canaria 6. oktober, fikk paret plutselig beskjed om at flyet måtte mellomlande på veien.
- Det kom som et sjokk på oss. Vi har reist til Gran Canaria i en årrekke, både i privat og profesjonell sammenheng, og det har aldri vært noe spørsmål om et fly fra Norge går direkte til Las Palmas eller ikke. Det er 30 år siden man måtte lande for å etterfylle drivstoff, sier Hodnefjell til Dagbladet.
Det er det svenske flyselskapet Braathens, som på vegne av Ving, flyr ruta. Også i framtida vil flere av avgangene måtte mellomlande på vei til Gran Canaria, skriver Fædrelandsvennen, som også har omtalt saken.
Kort rullebane og sterk vind
Det er Kjeviks forholdsvis korte rullebane i kombinasjon med vindforhold på stedet, som tvinger Braathens til å måtte mellomlande etter avgang fra Kristiansand, skriver flysjef i Braathens, Johan Gauermann, i en uttalelse til Dagbladet.
Under vanskelige vindforhold, som det ofte er på Kjevik, er det vanskelig for fullastede passasjerfly med en full tank drivstoff å lette.

Ellevilt prisfunn
- Men med kraftig vind i riktig retning gir det positiv effekt på vekta, det vil si vekten for drivstoff, et fly kan starte med. Derfor kan man iblant, med gunstige vindforhold på rullebanen, starte med høyere vekt og klare å fly direkte, skriver Gauermann.

Det hører imidlertid unntakene til, bekrefter Braathens flysjef.
- Derfor kreves det i de fleste tilfeller mellomlandinger for å tanke drivstoff, skriver Gauermann videre.
Regnet som direkteflygninger
Flygingene fra Kristiansand til Las Palmas har likevel vært regnet som direkteflygninger, fordi de i utgangspunktet ikke har hatt planlagte stopp for etterfylling av drivstoff.
Nå har Braathens, og Ving, endret flytidene, og tar alltid høyde for en mellomlanding.
Til Fædrelandsvennen forteller Braathens flysjef at de var «klar over at dette kunne bli et problem».
Dagbladet har spurt Braathens om Ving var klar over dette før partene inngikk avtalen med hverandre i fjor sommer.
- Ving er fullt klar over at vi ofte behøver å mellomlande på veien fra Kjevik til Las Palmas og at vi i de fleste tilfeller kan fly direkte uten mellomlandinger på vei hjem, skriver Gauermann til Dagbladet.

Få betalt for å reise
Norges-sjef i Ving, Marie-Anne Zachrisson, skriver i en uttalelse til Dagbladet at de flyselskapene og partnerne de jobber med var informert om at ulike forhold kunne føre til mellomlandinger.
- . Når vi startet opp flyruten til Las Palmas viste det seg at dette ble nødvendig på alle de første avgangene i høst. Derfor informerte vi gjestene om dette. Hvis vi fra start hadde visst om at mesteparten av flyvningene krevde en mellomlanding på utreisen så hadde vi informert om det, sier hun.
- Vi stoler på at flyselskapene vi har avtaler med har gjort alle risikovurderinger innfor hver flyvning. Beregningene bygger på flyprodusentens data for hver flyplass.
Zachrisson legger til:
- I høst har stormfullt vær påvirket mange flyvninger fra Kjevik slik at Braathens har blitt nødt til å mellomlande på vei til Las Palmas (ikke på returen). Alt dette har vi informert våre gjester om fortløpende.
- Nei, nei, nei, nei
1. desember skal paret Hodnefjell og Gerdts, begge pensjonister, igjen reise til Gran Canaria, også denne gangen på en Braathens-flyging i regi av Ving.
- Nå vet vi at det er planlagt mellomlanding, men dette er jo billetter vi bestilte lenge før vi ble klar over det, sier Hodnefjell til Dagbladet.
- Vil dere fortsette å reise med Ving og Braathens fra Kjevik til Gran Canaria?
- Nei, nei, nei, nei, selvfølgelig ikke. Bare tenk deg selv. Du skal bestille fly til Gran Canaria: Velger du direkteflygningen eller en flyging med en mellomlanding som tar lengre tid?, svarer Hodnefjell.

Ta bilde av dette
- Framover får det heller bli fly fra Stavanger, Torp eller Oslo. Og det er litt synd, for vi har gjennom mange år hatt gode erfaringer med Ving, legger han til.
Det som er aller viktigst for Hodnefjell, er å få i gang en diskusjon om Kjevik er egnet for lengre direkteflygninger og eventuelle tiltak.
- Både Ving og Braathen peker på at rullebanen er kort og at det er utfordrende vindforhold. Betyr det at man bør utvide rullebanen, for eksempel? Det er en diskusjon jeg gjerne skulle ha sett komme opp, sier han.