- Må sende inn brukt truse

Forbruker Europa sier reisende de har snakket med er blitt bedt om å sende inn brukt undertøy, men verken SAS eller Norwegian sier de krever dette.

SAVNER DU KOFFERTEN DIN: Skal du få den erstattet må du kanskje sende brukt undertøy i retur. Foto: Odd Roar Lange
SAVNER DU KOFFERTEN DIN: Skal du få den erstattet må du kanskje sende brukt undertøy i retur. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du opplevd at bagasjen din blir forsinket eller helt borte etter flyreisen?

Da er det greit å vite hvilke rettigheter du har, og hva reglene sier. Noen handler inn alt de trenger og mer til, og går på en real smell.

For, du kan ikke storme inn på nærmeste butikk og handle vilt og uhemmet, for deretter sende regningen til reiseforsikringsselskapet eller flyselskapet.

REISE: Dersom du har med innsjekket bagasje, er det flere ting som er viktig å passe på, spesielt et klistremerke. Video: Celina Stamper / Storyblocks Vis mer

Halv erstatning

- Hvis flyselskapet roter vekk bagasjen din, har du krav på å kjøpe det aller mest nødvendige du trenger fram til den kommer til rette, forteller direktør i Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr, til DinSide.

REISETIPS: Direktør i Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr. Foto: Forbrukertilsynet
REISETIPS: Direktør i Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr. Foto: Forbrukertilsynet Vis mer

Det være seg undertøy, sokker, toalettsaker, medisiner og nødvendige klesplagg.

Flyselskapet ber deg kjøpe dette selv, og så vil du få tilbake pengene for kjøpene ved framlagt kvittering.

Regelverket i EU sier tydelig at flyselskapene er ansvarlige for å dekke økonomiske tap på grunn av forsinket bagasje.

Dette får du

Du har krav på økonomisk kompensasjon for helt nødvendige utgifter inntil et maksbeløp som er rundt 1600 euro (16 400 norske kroner), men flyselskapene tolker selv hva som er en nødvendig utgift.

- Mange flyselskap vil bare betale tilbake halvparten av beløpet til den reisende - med mindre du returnerer det du har kjøpt, forklarer Forbruker Europa.

Det vil si at hvis du kjøper deg en ny BH og truse, risikerer du å måtte sende dette i retur til flyselskapet for å få alle pengene dine tilbake.

- Det argumenteres med at klær har en gjenbruksverdi. Utgangspunktet er at man ikke skal tjene på erstatning fra flyselskapet, men forbrukeren er ikke skyld i at bagasjen ikke har kommet fram i tide, sier Sofie Rekkavik, som er saksbehandler for Forbruker Europa.

Må sende brukte truser

Hun har vært i kontakt med flere forbrukere som synes det er frustrerende at de må sende de nødvendige innkjøpene i retur til flyselskapet.

- Flere jeg har snakket med har stilt spørsmål ved at de blir bedt om å returnere brukt undertøy for å få full erstatning. Jeg synes man kan stille spørsmål ved hvor rimelig det er å be forbrukere returnere brukt undertøy for å få tilbake alle pengene, sier hun.

Den reisende har dermed gjort ufrivillige kjøp og pådratt seg utgifter de ikke ville hatt dersom bagasjen hadde kommet i tide, og sitter igjen med verdier en ikke hadde planlagt for.

PÅ AVVEIE: Titusener av kofferter og bager kom på avveie i fjor. Blir det bedre i år? Foto: Odd Roar Lange
PÅ AVVEIE: Titusener av kofferter og bager kom på avveie i fjor. Blir det bedre i år? Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- At folk må sende tilbake brukt undertøy, klær og sko sørger for mindre kompensasjon for flyselskapene, for det er mange som ikke gidder å bruke tid på dette, sier hun.

Ikke ulovlig

Linn Hogner Jahr, direktør for Forbruker Europa, understreker at hver sak er forskjellig, men mener flyselskapenes praksis med halv erstatning slår tilbake på selskapene selv.

- Det er ikke nødvendigvis ulovlig, men dårlig for omdømmet til flyselskapene fordi forbrukerne får svekket tillit til dem, sier hun.

Hun håper flyselskapene endrer sin praksis framover.

- Det er svært, svært få som sender klær tilbake til oss, men om de gjør det vil de få 100 prosent av sitt utlegg dekket, innenfor det vi hefter for i henhold til regelverket. Vi anser ikke undertøy som et plagg som har etterhåndsverdi, og kunder må derfor ikke sende dette til oss, sier kommunikasjonsansvarlig Eline Hyggen Skari i Norwegian til DinSide.

- Forbrukerne har hatt en ufrivillig ekstrautgift, og vi syns det er dårlig praksis å ikke gi full kompensasjon for dette. Merverdiperspektivet er lite troverdig fra flyselskapenes side når det handler om brukt undertøy, legger hun til.

- Vi utbetaler erstatning for det kunden har måtte kjøpe/leie i perioden bagasjen var savnet. Naturligvis også under forutsetning av at det er samsvar mellom det som er kjøpt/leid og det kunden hadde i den savnede bagasjen, Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

- Vi krever ikke at kunden skal tilbakebetale for eller returnere brukte klær.

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige sier dette:

- Dette er en utfordring mange kjenner seg igjen i, spesielt etter sommerens kaos på flyplasser rundt omkring i Europa. Om bagasjen din blir forsinket så dekker forsikringen nødvendige innkjøp som erstatning for de tingene som lå i kofferten med 5000 kroner pr. person.

De fleste kofferter kommer til rette, men kunden får beholde de tingene de har kjøpt inn selv om kofferten kommer til rette.

Blir kofferten borte, vil man ha dekning for de ting som var i denne.

Sprikende praksis i Transportklagenemnda

Hvis du ikke er fornøyd halv kompensasjon, kan du klage saken din inn til Transportklagenemnda. Saksbehandlingstida er på rundt to måneder. Da får du enten alle pengene dine tilbake, eller så blir avgjørelsen fra flyselskapet stående.

Nemnda har behandlet flere saker med denne tematikken, men det er stor forskjell på hvem som får tilbake alle pengene sine og ikke.

- Jo mindre beløpet er, jo større sannsynlighet er det at du får hele beløpet tilbake, men det er ikke noen entydig praksis her, sier Rekkavik.

Andre alternativer for kompensasjon

- Dersom flyselskapet ikke vil kompensere deg med hele beløpet for utlegg hvis bagasjen din blir borte er det andre muligheter du bør sjekke ut, tipser Forbruker Europa.

  • Sjekk om du får dekket dette gjennom reiseforsikringen din
  • Har du bestilt over halve reisen med kredittkort kan du ha reiseforsikring gjennom kortkjøpet.
  • Har du allerede klaget inn saken til Transportklagenemnda uten medhold kan du ta saken til domstolen.
  • Da bør du imidlertid huske at det er du som må betale for saksomkostninger hvis du taper saken i retten.

Viktig å huske

Dersom bagasjen din er forsinket, er det også viktige ting du som forbruker må gjøre så snart du oppdager av bagasjen din er vekk.

Du må gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom den innsjekkede bagasjen ikke kommer fram.

Dette gjør du ved å fylle ut en såkalt Property Irregularity Report (PIR) på flyplassen. Husk å ta vare på boardingkortet ditt.

Ved hjemreisen får man ikke noen erstatning for utgifter til klær og toalettartikler.

Vær rask

Fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.

Om flyselskapet erkjenner at bagasjen må regnes for å være tapt, eller om den innsjekkede bagasjen ikke har kommet til rette 21 dager etter flygingen, har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.

- Den absolutte klagefristen er 2 år, men vi anbefaler deg å skrive et klagebrev så fort som mulig etter 21 dager, sier Linn Hogner Jahr.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer