Etter SAS-streiken:

Må vente på pengene

Du kan ha krav på renter etter flykaoset i sommer.

VENTER I KØ: Mange venter fortsatt på pengene sine fra flyselskapet SAS etter sommerens streik. Foto: Odd Roar Lange
VENTER I KØ: Mange venter fortsatt på pengene sine fra flyselskapet SAS etter sommerens streik. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flypassasjerer som ble rammet av sommerens SAS-streik har tusenvis av kroner til gode. Det gjelder refusjon av billetter som de aldri fikk brukt. Og det handler om dekte ekstrautgifter.

Rundt 370 000 SAS-passasjerer ble rammet av streiken og det har derfor tatt ekstra tid å behandle alle klagesakene og erstatningskrav som strømmer inn.

Men mange må vente på penger de har lagt ut. Og mange venter også på å få utbetalt den såkalte EU-kompensasjonen på 250 til 600 Euro, som er en slags erstatning uavhengig av om man har hatt reelle utlegg.

Alle får

- Alle skal få det de har krav på, sier pressesjef Tone Sund i SAS til DinSide.

- Selv om vi tredoblet antall ansatte i kundeservice under og etter streiken så har det dessverre tatt litt lengre tid å få behandlet klagesakene.

- Tilbakebetaling for ubenyttede billetter går greit, men der passasjerer har lagt ut for egne ekstrautgifter samt krav om såkalt EU-kompensasjon skal behandles manuelt. Vi jobber på spreng og beklager at det tar litt tid før alle får pengene sine, sier Tonje Sunde.

- Folk har vært flinke til å finne alternative reiseruter og til å ta vare på alle kvitteringer for utlegg. Dette letter arbeidet med å behandle sakene, sier Sund.

LOCKOUT: Forbrukerrådet forteller at det er mer enn bare flybilletten som kan bli refundert. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

Chartertrøbbel

Reisende med reisearrangøren Apollo, som ble sterkt rammet av SAS-streiken, har fått beskjed om at de må vente inntil åtte uker før de får pengene sine tilbake. Men nå ser det ut til å gå en god del raskene.

LANG BEHANDLINGSTID: Apollo varsler sine reisende om inntil åtte ukers behandlingstid for å få penger tilbake. Men i virkelighetene skal det gå mye raskere. Skjermdump
LANG BEHANDLINGSTID: Apollo varsler sine reisende om inntil åtte ukers behandlingstid for å få penger tilbake. Men i virkelighetene skal det gå mye raskere. Skjermdump Vis mer

- Når det gjelder tilbakebetaling av reiser som er kansellert i sin helhet er disse utbetalt. Her er det noen få unntak der vi venter på kontonummer fra kundene, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonsansvarlig i Apollo, og fortsetter:

- Når det gjelder refusjon av utlegg så jobber vi med dette og regner med å holde oss innen for fristen som er oppgitt. Denne fristen er 14 dager.

Hva har du krav på?

Du kan lese alt om hva du har krav på her.

- Kundene har krav på penger tilbake for de opprinnelige, ubrukte billettene innen sju dager fra fra forbrukeren krever dette. Dette følger av flypassasjerforordningen, sier Forbrukerrådets ekspert på reisejus, Thomas Iversen.

- Refusjon av andre utlegg, som mat, drikke, nye flybilletter, ekstra hotellopphold og lignende, samt standardkompensasjon har ingen lovfestet betalingsfrist.

Men, som alle andre pengekrav så forfaller disse kravene straks forbrukeren gir beskjed til SAS. Dersom SAS ikke betaler kravet, så vil det løpe forsinkelsesrente fra den 31. dagen etter at kravet er sendt. Og gjeldende sats for forsinkelsesrente er 9,25 prosent.

Slik klager du

«De fleste som har sendt inn sine krav om erstatning av utlegg, bruker dette skjemaet. Dette gjelder både dersom du har kjøpt billetten direkte fra SAS eller hos et reisebyrå.»

«Har du kjøpt billetten gjennom et reisebyrå, kan du bruke dette skjemaet for å be om refusjon av billetten.

Har du kjøpt billetten direkte fra SAS, kan du logge deg inn med din booking referanse for å be om refusjon av billetten: Administrer bestillinger og flyreiser | SAS.

- Men, det ingen formkrav for hvordan krav kan fremsettes til SAS. Selv om SAS oppfordrer til å bruke det elektroniske skjemaet deres, så kan også både e-post og brevpost benyttes dersom det er behov for det, sier Thomas Iversen.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer