Flyselskapenes corona-kanselleringer

Mange tilbake­betalinger gjenstår - fortsatt

Verken SAS eller Norwegian er i mål med å betale tilbake refusjonskrav etter årets kanselleringer grunnet pandemien - noen krav er et halvt år gamle. - Uholdbart og ulovlig, sier Forbrukerrådet.

PARKERT FLYMAT: Singapore Airlines inviterer til flymat-restaurant i parkerte fly, men foreløpig kun ved Singapore Chiangi-flyplassen. Du kan booke servering både i suite, businessklasse og økonomiklasse. Foto: Singapore Airlines Vis mer
Publisert

Flere opplevde å få de planlagte flyreisene sine kansellert i år, og når flyselskapene selv kansellerer, har passasjerene rett på å få pengene sine igjen - uansett om de hadde en refunderbar eller ikke-refunderbar billett.

Likevel førte tsunamien av refusjonskrav, kombinert med store økonomiske tap når flyene ble «bakkefast», til at flyselskapene ikke maktet å betale tilbake innen fristen på sju dager i regelverket.

Hvordan ligger Norwegian og SAS an med tilbakebetalingene nå?

Seks måneder, ingen penger: - Uholdbart og ulovlig

Dinside har nylig fått henvendelser fra lesere som venter på refusjon fra kansellerte flyvninger i juni, altså for et halvt år siden.

Forbrukerrådet mener det er helt uholdbart at forbrukere fortsatt venter på pengene sine for kansellerte reiser.

- Såpass gamle krav er et klart lovbrudd fra flyselskapenes sin side, og vi forventer at alle refusjoner fra kansellerte reiser utbetales nå, sier Pia Cecilie Høst til Dinside.

- Vi har fulgt opp tett med flyselskapene de siste månedene, som heldigvis har ført til at flyselskapene har betalt ut en god del av kravene, legger hun til.

SAS: Fem prosent gjenstår

Pressesjef John Eckhoff i SAS melder tirsdag at det nå gjenstår rundt 115.000 refusjonssaker for selskapet globalt - altså en relativt liten andel av 2,2 millioner saker og 5,3 milliarder kroner i refusjon som er ferdigbehandlet siden mars.

- Når det gjelder EU261-sakene (der SAS har kansellert) har vi håndtert 95 prosent av disse, sier Eckhoff til Dinside.

Det vil fortsatt kunne være enkelttilfeller som ennå ikke er ferdigbehandlet. I disse sakene mangler vi typisk opplysninger fra den reisende for å kunne fullføre refusjonshåndteringen, eller det er noe veldig spesielt med saken som krever særlig kompetanse, ifølge ham.

SLIK VAR DET I APRIL: Foreløpig er over 600 flyvninger kansellert og det skaper hodebry for mange reisende. Video: Christian Roth Christensen. Reporter: Amanda Walnum Vis mer

Og, slik er ståa i Norwegian

Norwegian skriver til Dinside at deres intensjon er at alle som har krav på refusjon skal få det så raskt som mulig. Flyselskapet har refundert mer enn seks milliarder kroner, og hevder de er blant selskapene som har betalt ut desidert mest til kundene.

Noen krav gjenstår, og nye krav som kommer inn behandles fortløpende, skriver Norwegian videre, uten at de vil være mer konkrete.

- Beklager, men alle skal få pengene sine

Til Forbrukerrådets utspill om den uholdbare og ulovlige situasjonen, svarer Eckhoff i SAS at det dessverre alltid vil være slik at noen kommer til slutt i køen.

- Det beklager vi sterkt, men alle skal få det de har krav på. Tilbakebetaling av refusjon har dessverre tatt lenger tid enn vi ønsker, men vi jobber hardt for å komme ajour – uten at jeg per i dag kan gi noen dato, sier pressesjefen.

- Samtidig er det nødvendig å minne om at den lange refusjonskøen skyldes forhold utenfor vår kontroll, og det er ingen som kunne være dimensjonert for å håndtere den enorme mengden krav som oppsto på kort tid, understreker han.

Norwegian svarer at reorganiseringsprosessen de nå er inne i setter juridiske retningslinjer de er nødt til å følge. Av den grunn er det dessverre enkelte krav fra før de gikk inn i denne prosessen som fortsatt ikke er refundert. Målet deres er likevel at alle som har krav refusjon, skal få det så raskt som mulig.

Alternativ kan gi raskere refusjon

Det finnes et alternativ hvis du ikke får svar fra flyselskapet, eller de går konkurs før du får refusjonen din: Du kan nemlig klage til kortutsteder, altså banken, hvis du betalte for billettene med kredittkort eller Visa/MasterCard-bankkort.

Ved slik «kortreklamasjon» tilbakefører banken beløpet du har rett på dersom du ikke når frem hos flyselskapet.

«Upper gamet»: - Nå skal alle få pengene innen ei uke

Fra 1. desember gjeninnførte SAS, for øvrig, sju-dagersfristen for refusjon på alt nysalg.

Dette er grunnet flere tiltak flyselskapet har gjort for å håndtere refusjonskøen raskere:

  • Økt ressursene fra 25 til om lag 200 ansatte dedikert til refusjoner
  • Lansert en rekke digitale løsninger, både for kunder og ansatte, for å øke hastigheten på refusjoner
  • Åpnet for automatiserte refusjoner for reisebyrå

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer