Mareritt for togpassasjerer

KOMMENTAR: Vinteren er rett rundt hjørnet, og det betyr et helvete for NSBs passasjerer, med kansellerte tog og null informasjon.

Kim Jansson, journalist i DinSide
Kim Jansson, journalist i DinSide Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De nye, strenge håndbagasjereglene på fly har kanskje fått noen til å tenke på alternative måter å komme seg frem på. Tog som fremkomstmiddel er derfor mer aktuelt enn på lenge. Det er heller ikke til å stikke under en stol at å ta tog er et miljøvennlig alternativ til å fly.

Og alt dette hadde vært vel og bra om NSB og Jernbaneverket hadde gjort jobben skikkelig.

”Toget ankommer straks”

Jeg tar toget inn til Oslo hver morgen. Den siste måneden har ikke toget vært presis én eneste dag. De dagene snøen har lagt seg på skinnene har vært ekstra ille.

Stasjonen jeg står på har verken elektronisk tavle eller skjerm, så all informasjon om forsinkelser kommer over høyttaleren. Problemet er at meldingene om forsinkelser kommer i seineste laget. Når toget endelig kan skimtes i det fjerne, seks til åtte minutter for seint, da, og først da, får jeg beskjed over høyttaleren at toget er forsinket.

Småpirk? Kanskje. Men nå som kuldegradene sakte, men sikkert kryper oppover ryggraden er det greit å få beskjed om jeg kan sitte fem verdifulle minutter i varm bil i stedet for å stå på den kalde utendørsstasjonen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer