Hovedflyplassen i Danmark, Kastrup i København, har tatt tilbake posisjonen som Nordens største flyplass. Kastrup hadde i mars tusen flere passasjerer enn Oslo Lufthavn som er nummer to på lista.
Langtidsvarsel
Den økte trafikken skaper imidlertid trøbbel. Flyplassen mangler flygeledere og en rekke norske fly var av dem som ble rammet av trøbbel i påsketrafikken.
Nå er lederen for Dansk Flygelederforening (DATCA) er bekymret for sommerens trafikkavvikling på Kastrup. Årsaken er for få flygeledere hos den danske flygelederorganisasjonen Naviair.
Naviairs kontrollsentral overvåker rundt 700 000 flyginger i året.
Nedbemannet
Under coronapandemien fikk 45 av i alt 300 flygeledere sluttpakke, til tross for at organisasjonen advarte mot at det ville bli trøbbel så snart pandemien var over.

- Lurere og frekkere
Nå tyder det på at de har fått rett. Gjennom påska hadde Naviair store problemer med å håndtere trafikken.
Ifølge det danske reisenettstedet Check-In.dk (krever innlogging) er Naviairs flykontroll er oppdelt i tårnkontrolltjenesten, innflygingskontrolltjenesten og områdekontrolltjenesten. Hver av disse avdelingen dirigerer forskjellige faser av flygingen.
Problemene i påska kan vise seg å være en forsmak på hva passasjerene har i vente til sommeren.
Generalprøven
- Forsinkelsene i påska er en konsekvens av at det har vært kraftig underbemanning blant danske flygeledere over lengre tid. Påska kan på mange måter sees på som en generalprøve for sommerferien, og her er jeg bekymret for hva som skal skje, sier Esben Blum, styreleder i DATCA, til Check-in.dk.

Magesjau kostet 150 000
Ifølge Blum er det massiv mangel på flygeledere over hele Europa. Naviair forsøkte å løse påskeproblemene med å leie inn de ansatte på ekstravakter uten at vanskene ble løst av den grunn.
Trøbbel for flyselskapene
Også en rekke flyselskap melder om vansker foran sommeren.
Lufthansa har foreløpig kansellert 34 000 flyavganger. United Airlines` toppsjef Scott Kirby advarer om nytt reisekaos i 2023 og selskapet har allerede varslet store kutt i reiseplanene for sommeren.
Dette kommer til å ramme også andre selskaper uten at det foreløpig finnes en samlet oversikt.
Mangel på piloter, høyere sykefrekvenser for ansatte og utdatert teknologi hos de fleste flyselskaper fortsetter å skape problemer for flyselskapene, mener Kirby.

Tips oss om denne saken
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reisejournalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om flytrøbbel i sommer? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?