At det koster med ekstra bagasje er en kjent sak, men en såpass drøy sum forventer man ikke.
Det var likevel det som skjedde da kvinnen møtte opp i skranken hos Turkish Airlines på flyplassen i Antalya i Tyrkia i fjor høst.
Saken har nå vært inne hos Flyklagenemnda, og ble først omtalt av Flysmart24.

Skrøt av puppe-kokain: Fikk sparken
Svimlende sum
Billetten ble kjøpt gjennom tredjepartsbyrået Travellink, og ifølge klager gikk det ikke an å bestille innsjekket bagasje på nettsida. Derfor tok hun kontakt på chat, og fikk beskjed om at det ikke ville bli et problem å ordne dette på flyplassen. Vedkommende ville likevel at Travellink skulle registrere ett kolli, og betalte 352 kroner for dette.
Passasjeren trodde dermed at ting var i orden, men byrået refunderte dette da det viste seg at de ikke fikk bekreftelse fra selskapet om at kolliet var registrert.
Hun skal også ha prøvd å sjekke inn kofferten via flyselskapets egne nettsider, noe som ikke skal ha gått an.
Da klager skulle sjekke inn på flyplassen i Istanbul fikk hun beskjed om å gå til en egen skranke for Turkish Airlines da vedkommende i innsjekkingsskranken ikke kunne sjekke inn kofferten.
Hos flyselskapet ble et eget skjema fylt ut og klager måtte betale 10 798 tyrkiske lire, cirka 6000 kroner på den tida, for kofferten som veide 13 kilo.
Klager mener dette er en altfor høy pris og forsøkte å forklare at hun ikke skulle betale for overvekt, men bare sjekke inn 1 kolli. Hun ble ikke hørt og måtte bare betale for å rekke flyet.
Vedkommende sendte først klage til Travellink, som avviste denne med begrunnelse i at de ikke kunne gjøre noe med saken.
Turkish Airlines viser overfor nemnda til at klager hadde en billett der bagasje ikke er inkludert. Dette er en såkalt «promotional ticket» og at man da må betale for eventuell bagasje på flyplassen. Selskapet kan ikke kommentere om prisen klager betalte var høy eller ikke, opplyses det.
Travellink på sin side presiserer at de ikke kan ta ansvar for beløpet som klager ble belastet på flyplassen. Travellinks kundeveileder kunne ikke legge til bagasje i klagers billettbestilling. Årsaken til dette er at Turkish Airlines beregner prisen for ekstra bagasje på billetten basert på vekt og tillater ikke Travellink som er agent å selge noe bagasje, spesielt ikke etter at billetten er utstedt. På bakgrunn av dette kan ikke Travellink utbetale noen erstatning i dette tilfellet.

- Dessverre et problem
Ikke medhold
Heller ikke et flertall i nemnda kan se at det er gitt noe feil informasjon fra partene, og oppfatter at kunden fikk sjekket inn kofferten på flyplassen. Flertallet er enig i at prisen er høy, men at det ikke se at det er grunnlag for refusjon.
- Klager hadde kjøpt en billett der bagasje ikke var inkludert og da må man betale ekstra dersom man likevel ønsker å medbringe en koffert som må sjekkes inn. Det ligger utenfor nemndas mandat å vurdere prisnivået for dette på flyplassen i Istanbul. Flertallet kan derfor ikke anbefale at klager gis medhold i en eventuell reduksjon og refusjon av prisen hun betalte, konkluderer flertallet.
Mindretallet på sin side legger til grunn at kvinnen ble avkrevd overvektspris per kilo for hele bagasjen. De mener at mye tyder på at selskapet heller ikke opererer med offentlige tilgjengelige priser for overvekt eller kjøp av ekstra innsjekket bagasje på flyplassen.