Meld deg aldri frivillig!

Når flyselskapet ber om hjelp fordi de har overbooket flyet, høres kanskje tilbudet du får forlokkende ut. Men er det egentlig det? Her er DinSide datas redaktør Bjørn Eirik Loftås sin historie, og Lufthansas kommentarer.

Publisert
Sist oppdatert

På vei hjem fra Frankfurt forrige uke fikk jeg beskjeden "We need your help, Mr. Loftås". Flyet var overbooket, og jeg ble lovet 300 euro + middag + overnatting dersom jeg ville utsette reisen til tidlig torsdag morgen. Etter å ha takket ja og flyet hadde tatt av, ble tidspunkt "tidlig morgen" moderert til 09:35, og beløpet kuttet til 150 euro, 300 euro dersom jeg ville ha betaling i form av en reisegavesjekk (ingen opplyste om dette på forhånd). Jeg fikk så beskjed om hente bagasjen i underetasjen, og ventet der i over én time uten at den dukket opp. Etter mye om og men fikk jeg endelig kontakt med Lufthansa-personalet, som ga tydelig uttrykk for at kollegene "der oppe" ikke visste helt hva de pratet om.

- Bagasjen din blir sendt til Oslo, enten er den i lufta allerede, eller så blir den sendt med første fly i morgen, var svaret jeg fikk.

Jeg hadde tenkt å jobbe litt på hotellrommet, men PCen lå i kofferten, og jeg hadde allerede kastet bort nesten to timer på dette tullet. Klokka var snart 23.

Se flyselskapets kommentar her.

Feil sted

Hotellet jeg skulle ligge på het Steigenberger. Lufthansa-mannen viste vei til bussholdeplassen, etter kort tid ankommer bussen, og jeg ser at det står Steigenberger på den. Jeg stiger på, uvitende om at det var mange hoteller som het noe med Steigenberger. Jeg havnet altså på feil sted, og måtte bestikke bussjåføren for å kjøre meg til riktig hotell. "Taxi er for dyrt", forklarte han. Vel fremme på Steigenberger Airport Hotel får jeg vite at de har problemer med å finne rom til meg. Til slutt får jeg en Executive Suite, og det var vel og bra. Men nå var klokka blitt 23:30, og restauranten på hotellet var for lengst stengt. Med andre ord, voucheren jeg hadde fått til middag var null verdt. Det var rett og slett ikke mulig å få noe mat, minibaren var tom og personalet bare trakk på skuldrene. En foreslo riktignok McDonalds, men dit måtte jeg ta drosje. No way. Sulten og trøtt går jeg til sengs, men først ringer jeg til resepsjonen og ber dem vekke meg klokken 07:00. Jeg våknet av meg selv klokken 06:55, og blir ikke "vekket" før jeg er i ferd med å forlate rommet nesten 07:30.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer