Mer enn servitører i luften

Flyvertinnenes hovedoppgave er faktisk ikke å slave for deg.

Å jobbe som flyvertinne er ikke bare bare. Foto: Stine Okkelmo
Å jobbe som flyvertinne er ikke bare bare. Foto: Stine Okkelmo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I forrige uke ble Steve Slater nærmest verdenskjent for sin spektakulære oppsigelse der han rett og slett utløste nødsklien, rasket med seg et par ølbokser og skled ut av sin karriere som flyvert (les mer hos CBS News). Begeret skal ha rent over for Slater etter at to kvinnelige passasjerer i en krangel om bagasjehylleplass slo ham i hodet med kofferten.

Å være kabinansatt er ingen dans på roser. Mens yrket før i tiden var ganske glamorøst, og drømmejobben for mange unge kvinner (tidligere var det oftest kvinner som jobbet som kabinpersonale), er det i dag en ganske utfordrende jobb som ikke er spesielt godt betalt.

Hva er det som gjør jobben slitsom? Lange vakter, jet lag, uregelmessig arbeidstid og det at man tilbringer mye tid vekk fra familie og venner. Men vi passasjerer må nok også ta en stor del av ansvaret for at kabinansatte sliter seg ut.

I en nylig undersøkelse ba USA Today sine lesere om å stemme over hva de mente var mest irriterende med kabinansatte. Hele 38 prosent svarte at det var sur oppførsel. 21 prosent mente skravling bak i galleyen var verst, mens 20 prosent stemte på manglende håndtering av bråkete medpassasjerer. 12 prosent irriterte seg mest over flyvertinner som oppførte seg som strenge lærerinner, mens ni prosent synes treghet i servering av mat og drikke var verst.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer