Mer mat og penger til flypassasjerene

Bergen (NTB - Kjell Sletta): Fra idag, torsdag har du som flypassasjerer økte rettigheter når flyet ikke går som det skal. Takket være EU kan passasjeren kreve både mat, overnatting og penger.

Publisert
Sist oppdatert

En del av dette praktiseres også i dag. Men de nye reglene er strengere. Flyselskapene i Norge regner med at EU-forordningen som settes i verk torsdag, vil koste dem en del millioner kroner, men vil ikke oppgi noe tall. Selskapene og forbrukermyndighetene er uenige om hvor langt passasjerenes rettigheter strekker seg.

  • Her ser du et sammendrag av de nye reglene.
  • - Krav

    - Det nye er for det første at passasjeren har krav på pengekompensasjon uten å måtte legge fram dokumentasjon for at han har lidd tap. Det andre er at passasjeren har rett på forpleining, uansett hva som er årsaken til forsinkelsen, sier Pål Harald Asknes i Forbrukerrådet til NTB.

    - Ville disse reglene bedret rettighetene for eksempel til passasjerene som satt fast på Gardermoen i fjor høst på grunn av sykdom blant flygelederne?

    - Helt klart. De ville hatt krav på mat, hotell og dekning av utgifter, sier Asknes. Han legger til at flere flyselskap også i dag dekker noe av dette, men nå kommer det klare regler.

    Forbrukermyndighetene og EU har så langt tolket de nye reglene slik at de også sikrer kompensasjon ved tekniske problemer og når været hindrer lufttrafikken. Dette er selskapene uenige i.

    Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.