METODE: Slik har de testet

Testen er utført av nautiske sakkyndige i perioden 12. mars til 3. april 2005.

Publisert
Sist oppdatert

ADAC har gjennomført testen sammen med uavhengige nautiske sakkyndige fra flere forskjellige tyske og nederlandske instanser. De sakkyndige hadde en sjekkliste utarbeidet av sjøfartsmyndigheter og EU-kommisjonen i 1997, og som er benyttet som bakgrunn for slike tester siden. Denne sjekklisten ble benyttet for bilfergene i testen, og i tillegg hadde de en egen sjekkliste for høyhastighetsbåtene (eks. katamaraner). Begge sjekklistene er også orientert mot internasjonale forskrifter til sikkerhet om bord.

En del av undersøkelsen ble utført inkognito, og en del av sjekklisten fordret at testerne gjorde seg til kjenne og krevde fremlegging av papirer, adgang til avstengte områder, og testing av sikkerhetsutstyr og kommentarer på eventuelle mangler ved skipet.

Testkriterier

Skipene er vurdert og karaktersatt i seks forskjellige kategorier:

Sikkerhetsinformasjon: Hvor lett er det å finne nødutganger, sikkerhetsinstruksjoner på flere språk, skilting av fluktruter, sikring av biler og andre motorvogner, sikkerhetskontroller på bildekk, tilgjengelighet av detaljerte passasjerlister mm.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.