Mistet kamera til 13.000 kroner

Fikk ikke erstatning for tapet. Hva dekker egentlig reiseforsikringen?

Illustrasjonsfoto. Foto: Colourbox
Illustrasjonsfoto. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Rune Folvik var på ferie på Kreta med familie og venner i sommer, og dro avgårde med en reiseforsikring fra Europeiske i bakhånd. Den fikk han imidlertid lite uttelling for da slutten på ferien ble mindre hyggelig enn planlagt.

- Vi var ute og spiste på restaurant alle sammen. Vi voksne satt på ett bord, mens ungdommen satt på et annet. Sønnen min på 14 år hadde med seg speilreflekskameraet vårt, som han hadde hengt på stolen, sier Folvik.

- Dagen etter fortalte sønnen min at han hadde mistet kameraet. Han er usikker på om han glemte det igjen, eller om det ble stjålet fra stolen hans på restauranten. Han hadde ikke turt å fortelle det før. Vi dro straks tilbake til restauranten for å spørre etter det. Der var de lite hjelpsomme, og servitøren, som var samme person som serverte oss kvelden før, ville ikke en gang spørre de andre om de hadde sett kameraet. Det ble ganske klart for oss hvor kameraet hadde tatt veien.

Fikk avkortet erstatning

Det er ikke gøy å miste et kamera til 13.000 kroner, men Folvik regnet med at reiseforsikringen ville dekke tapet. Siden dette skjedde kvelden før de skulle reise hjem, rakk ikke Folvik å melde saken til politiet. Men da han kom hjem, og meldte fra til Europeiske, fikk han beskjed om at erstatningen ble avkortet med 75 prosent, fordi forsikringsselskapet mente han burde passet bedre på kameraet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer