Munnbind-nekt ga bot på 171 000 kroner

Passasjerer som motsetter seg smitteverntiltak ombord, eller opptrer truende og aggressivt, risikerer alt fra å bli stripset fast til saftige bøter.

TØYMUNNBIND: Administrerende helsedirektør Espen Nakstad forklarer hva man må huske på når man bruker tøymunnbind. Video: Dagbladet TV / Embla Hjort-Larsen. Vis mer
Publisert

Etter et år i pandemi er bruk av munnbind blitt en selvfølge i en rekke situajoner. Flyelskapene var tidlig ute med å innføre bruk av munnbind for sine passasjerer både i Norge og internasjonalt.

Og selv om de aller fleste av oss følger flyselskapenes smitteverntiltak, viser eksempler både fra USA og Norge at det ikke nødvendigvis gjelder alle.

Det kan i verste fall føre til at du blir kastet av flyet, bøtelagt for store beløp eller må i fengsel.

20 000 dollar i bot

Eksempler på at det kan koste dyrt å motsette seg bruk av munnbind - og i tillegg oppføre seg truende overfor kabinpersonell, ser vi definitivt i disse tilfellene fra de amerikanske flymyndighetene.

Federal Aviation Administration (FAA) viser i en pressemelding til to eksempler, der passasjerene har måttet betale henholdsvis 12 250 og 20 000 dollar hver i bot - som tilsvarer 107 000 og 171 000 norske kroner!

  • På en flygning med jetBlue Airlines fra Boston til Puerto Rico i desember ville passasjeren ikke ha på munnbind og heller ikke forbli sittende i setet med setebeltet på. Passasjeren dyttet den ene flyvertinna flere ganger i brystet, kjeftet på henne og truet med å få henne sparket. Det hele endte med at kapteinen måtte snu og fly tilbake til Boston, og passasjeren fikk en bot på 20 000 dollar.
  • På en annen jetBlue Airlines-flygning i desember, denne gangen fra New York til Den dominikanske republikk, var det en flypassasjer som verken ville ha på munnbind som pålagt, eller slutte med å drikke av medbrakt flaske med alkohol og gi denne til kabinpersonalet - slik reglene tilsier. Det hele førte til at passasjeren skjelte ut personalet om bord, slamret med dørene til hyllene for håndbagasje, kastet flaska med alkohol fra seg og oppførte seg truende, før han gikk på toalettet. Dermed sto politiet klart ved ankomst.

Gode erfaringer

SAS, som innførte obligatorisk bruk av munnbind 18. mai i fjor, sier til Dinside at det tilhører sjeldenhetene at noen utfordrer regelverket.

- Siden vi innførte dette smitteverntiltaket er det jo også påbudt på flere flyplasser og annen kollektivtrafikk, så det er vel mer normalen enn unntaket i disse dager, sier John Eckhoff.

Han sier dette bare er ett av flere smitteverntiltak de har gjennomført, og nevner eksempelvis nye boardingrutiner, bedre avstand mellom passasjerene før, under og etter flyvning, renholdsrutiner og så videre.

- Mange av disse tiltakene krever jo også at passasjerene bidrar til å holde avstand, og her kan det nok være et forbedringspotensial på enkelte flighter. Min erfaring er at de aller fleste er opptatt av smittevern og at tiltakene alt i alt fungerer godt, sier Eckhoff.

Har forekommet

Eckhoff sier samtidig at det har forekommet at passasjerer motsetter seg regelverket, som i ett tilfelle, der en passasjerer måtte geleides av flyet da han motsatte seg å ha på munnbindet.

- Her er det viktig å understreke at passasjerene til enhver tid må følge anvisninger fra mannskapet, som er der for å ivareta trygghet og sikkerhet om bord. I motsatt fall risikerer passasjeren å bli tatt av flyet, sier Eckhoff.

Kan koste flere hundre tusen

Vi har spurt Luftfartstilsynet om hvilke konsekvenser det kan føre til for passasjerene å ikke følge flyselskapets smittevernregler.

Flyoperativ inspektør, Nanna Herman Vik sier til Dinside at flypersonellet i slike tilfeller vil appellere til at man skal forholde seg til selskapet regler for dette.

- Om man ikke innretter seg, vil man anholdes på ankomstlufthavn for videre oppfølging, det være seg samtale, bot og så videre. Hvis dette skjer før avgang, vil vedkommende pålegges å forlate flyet, sier Vik.

- I USA har FAA gitt enkeltpassasjerer bøter på opptil 20 000 amerikanske dollar for slik oppførsel, som har ført til at flyet må vende tilbake til avgangsflyplassen. Kan norske flypassasjerer bli gitt bøter i slike tilfeller, og hva er i såfall høyeste bøtesats?

- Ja, men jeg vet ikke hvilke satser som brukes – det er ofte avhengig av selskapets kostnader ved slike hendelser. En ikke planlagt landing koster flere hundre tusen kroner, sier Vik.

Hun påpeker at det generelt ikke er noe felles regelverk, men at flyselskapene selv lager egne prosedyrer for håndtering av uregjerlige passasjerer.

- Hvordan slike situasjoner håndteres kan derfor variere mellom ulike selskap, understreker hun.

Kan måtte stripse passasjeren

Hva så med tilfellet i de amerikanske eksemplene, om noen oppfører seg aggressivt og truende mot kabinpersonell eller drikker medbrakt alkohol. Hva skal flyselskapet gjøre i slike situasjoner?

- Crew er opplært og trent til å håndtere slike situasjoner og skal ha en tilnærming som forhåpentligvis ikke eskalerer oppførselen, sier Vik i Luftfartstilsynet.

- Om passasjeren overhodet ikke vil innrette seg og blir både verbalt ufin og eventuelt griper til håndgripeligheter kan man velge å eventuelt gå ned på nærmeste flyplass og be stedlig politi hente vedkommende. Om det ikke er mulig (oversjøisk) kan man få hjelp fra andre i crewet eller medpassasjerer til å roe vedkommende ned og i siste instans bruke strips til å sikre at vedkommende ikke kan forlate setet under resten av turen, forklarer Vik.

Kan føre til fengsel eller svartelisting

Er det eskalert til slike dimensjoner som nevnt over, vil dette føre til både store bøter og i noen tilfeller fengsel, ifølge Luftfartstilsynet.

- Man setter jo flysikkerheten i fare ved en slik oppførsel, da crew må ha fokus på en passasjer og ikke kan konsentrere seg om sine oppgaver som omfatter alle passasjerer og generell kabinsikkerhet gjennom flygningen, sier Vik.

Ved hendelser med ufine passasjerer som ikke vil innrette seg, forklarer Vik at kapteinen på flyet normalt vil ha informert sikkerhetspersonell på ankomstflyplassen, slik at vedkommende vil bli hentet og gitt et avhør og eventuell bot.

- Dette skjer som regel sammen med en representant for selskapet. Noen selskaper svartelister og personen, som betyr at de ikke kan fly med dette selskapet igjen, legger hun til.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer