Flyselskapet Norwegian endrer innsjekkingen for passasjerene. Dersom du kjøpte den billigste flybilletten da du bestilte reisen kan det være at du i ettertid vil kjøpe ekstra bagasjeplass, et bestemt sete eller muligheter til fast-track i sikkerhetskontrollen.
Slipper køen
I dag må disse tilleggskjøpene gjøres ved et fysisk oppmøte ved Norwegians servicesenter på flyplassen. Men fra høsten av skal det bli mulig å kjøpe flere tilleggstjenester i innsjekkingsautomaten, skriver nettavisa Flysmart24.
Dermed slipper du å stå i ny kø for tilleggskjøpene som ekstra bagasje, foreta setevalg og å kjøpe adgang til hurtigkøene, men du kan gjøre det i automatene som blant annet brukes til å skrive ut bagasjelapper.
– Alt dette gjør at innsjekkingen blir raskere og mer brukervennlig, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian til flysmart24.
Viktige endringer
Tidligere i år ble det gjennom DinSide kjent at flyselskapet Norwegian gjør viktig endringer på boardingkortet.

Lokale myndigheter: - Ikke drikk alkohol
I den nye versjonen av boardingkortet, enten det er på papir eller i mobiltelefonen din, er det lagt til informasjon om hvilken dør du skal benytte for å finne sitt sete, hvilken type bagasje som er tillatt å ha med inn i flyet og om man kan benytte «fast track-slusen».
I tillegg har Norwegian innført tjenesten Icoupon hvis flyet er forsinket og du har rett til å få dekket mat og drikke.
Enklere
For kundene fungerer det sånn at voucheren som utstedes knyttes direkte til passasjerenes boardingkort.

- Ikke godt nok
Det vil si at passasjerene kan benytte boardingkortet sitt til betaling av mat og drikke uavhengig av om det er i Norwegian-appen eller om den er skrevet ut på papir. Du behøver med andre ord ikke å hente et nytt boardingkort eller en voucher (verdikupong).
Voucheren utstedes digitalt og kan benyttes ved at strekkoden på boardingkortet skannes av utsalgsstedet.
Ny beskjed
I tillegg vil passasjerene umiddelbart få melding fra flyselskapet om de opprinnelige reiseplanene blir endret og om de behøver hotell.

Knuser «fake»-myte
Etter lanseringen av denne har vi fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra kunder som syntes dette er veldig effektivt og syntes at det fungerer fin-fint, sa presseansvarlig Eline Hyggen Skari til DinSide da tjenesten ble innført.

Har du et tips om flyreiser til meg?
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om flyreiser eller problemer i sommer? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?