Nå er det endret

60-åringer endte med ugyldige ungdomsbilletter. Nå er det nye regler.

SJEKKES: Alle som reiser med ungdomsbillett blir sjekket ved flyplassen. Foto: Odd Roar Lange
SJEKKES: Alle som reiser med ungdomsbillett blir sjekket ved flyplassen. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Billige flybilletter er alltid kjærkomne for de som skal ut og fly. Noen ganger er de enkle å finne via flyselskapenes lavpriskalender. Andre ganger er det rett og slett vrient.

For unge reisende er det smart å kjenne til ungdomsbillettene. For både Norwegian, SAS og Widerøe er disse tilgjengelig – i et begrenset antall per fly – fram til man fyller 26 år.

For alle som har passert 26-årsgrensa, er dette løpet kjørt. Og det kan bli veldig dyrt å bomme akkurat her.

Kort fortalt

  • Et reisefølge på fire fra Trondheim ble nektet ombordstigning på et Norwegian-fly fordi de hadde kjøpt ungdomsbilletter, til tross for at alle var over 60 år.
  • De foreslo å betale mellomlegget til full pris, men Norwegian krevde at de kjøpte nye billetter.
  • Saken endte hos Transportklagenemnda, som ikke anbefalte at klagerne får medhold i kravet om 72 000 kroner.
  • Norwegian har nå endret systemet for bestilling av ungdomsbilletter.
  • Kostbar feil

    Det fikk et reisefølge på fire fra Trondheim merke. De hadde bestilt flybilletter tur/retur Oslo – Tel Aviv med Norwegian for reise den 23. februar i fjor. Prisen var kr 18 224.-.

    De hadde også kjøpt separate flybilletter med Norwegian tur/retur Trondheim – Oslo for kr 5 308.-. Da klagerne skulle sjekke inn på avreisedagen, ble de nektet ombordstigning, da de hadde kjøpt flybilletter med ungdomsrabatt til tross for at alle fire er over 60 år.

    BRANNFARE: Hvis du har fyrt mye i vinter og tenker at det er tid for å fjerne litt aske, bør du gjøre det med varsomhet. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

    Reisefølget foreslo å betale mellomlegget mellom ungdomsbillett og full pris. Dette avslo Norwegian som krevde at de måtte kjøpe nye billetter til full pris.

    - Norwegians ungdomsbillett er populær og godt kjent for våre kunder, og er for de som er mellom 12 og 25 år. For å bestille ungdomsbillett, må man gjøre et aktivt valg og selv skrive inn «UNDER26» i feltet for rabatter, eller går inn direkte fra siden der man finner informasjon om ungdomsbilletten hvor det tydelig er informasjon om at dette omhandler ungdomsbillettene og hva som gjelder av vilkår, sier Eline Hyggen Skari, senior kommunikasjonsmedarbeider i Norwegian.

    Tok toget

    Da valgte de reisende å droppe hele turen og krevde i stedet å få billettpenger og utgifter til leilighet i Jerusalem refundert av Norwegian. Norwegian nektet å betale, og dermed havnet saken hos Transportklagenemnda for flysaker, med et krav på 72 000 kroner.

    NEKTET ADGANG: Fire passasjerer kjøpte billetter med ungdomsrabatt til tross for at de alle var over 60 år. Foto: Odd Roar Lange
    NEKTET ADGANG: Fire passasjerer kjøpte billetter med ungdomsrabatt til tross for at de alle var over 60 år. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

    «Vi har på ingen måte forsøkt å jukse til oss billigere flybilletter. Koden for ungdomspris var forhåndsutfylt, og vi fikk ingen varsel om at det ikke var samsvar mellom pass/alder og billetter», skriver kvinnen i sin klage til Transportklagenemnda, og påpeker at det var svært belastende å miste ferien sin.

    Hun stiller seg også kritisk til at de ikke bare kunne betale mellomlegget mellom ungdomspris og ordinær billett.

    Klagerne ga opp hele turen og tok toget hjem til Trondheim.

    Kritikk til begge

    Nå får både flyselskapet og passasjerene kritikk.

    Flertallet i Transportklagenemnda mener at passasjerene selv er ansvarlige for å kontrollere og verifisere at de fyller vilkårene for å reise med de billettene som er kjøpt.

    VARSLES: Denne beskjeden kommer opp hvis du er i ferd med å bestille ungdomsbillett. Fra Norwegians hjemmeside.
    VARSLES: Denne beskjeden kommer opp hvis du er i ferd med å bestille ungdomsbillett. Fra Norwegians hjemmeside. Vis mer

    Det står på ordrebekreftelsen og reisekvitteringen utstedt i forbindelse med billettkjøp at billettene er bestilt med kampanjekoden «Under26».

    Nemnda mener at de selv må bære risikoen for å ha brukt rabattkoden feil i dette tilfellet, og kan derfor ikke anbefale at klager gis erstatning for tapet.

    Bedre system

    Et av Transportklagenemndas medlemmer mener at Norwegian burde hatt et langt bedre system for å fange opp og forhindre at denne rabattkoden legger seg på billetter, hvor passasjeren har opplyst en fødselsdato som tilsier man ikke har krav på rabatten.

    ENDRET REGLENE: Nå må man fylle ut fødselsdato på de reisende. Fra Norwegians hjemmeside.
    ENDRET REGLENE: Nå må man fylle ut fødselsdato på de reisende. Fra Norwegians hjemmeside. Vis mer

    Særlig siden Norwegian har vært oppmerksom på problematikken lenge og fått kritikk fra nemnda på dette punkt også tidligere.

    I ettertid har Norwegian endret systemet for bestilling av ungdomsbilletter. For å kunne gå til betaling av billetter, må man skrive inn fødselsdato på den eller de reisende. De mener imidlertid at det har skjedd uavhengig av eksterne klager:

    - Vi gjør stadig oppgraderinger og forbedringer av den informasjonen vi har på nettsidene og før sommeren i fjor la vi til feltet med fødselsdato på både barne- og ungdomsbilletter. Dette blant annet fordi vi ved for eksempel overbooking kan blokkere ut de yngste i systemene sammen med for eksempel rullestolbrukere, de som reiser med spedbarn eller andre reisende med spesielle behov, sier Eline Hyggen Skari.

    Ikke enige

    Transportklagenemndas tre medlemmer delte seg i synet på om de fire reisende burde fått erstatning.

    Den naturlige løsningen ville etter mindretallets syn vært at klagerne måtte dekke mellomlegget mellom rabattert og ordinær billett til fullpris.

    I denne saken endte klagerne opp med å ikke reise, og fikk dermed ikke brukt flybillettene.

    Klagerne fikk heller glede av en forhåndsbestilt leilighet på destinasjonen.

    Mindretallet i nemnda mener at Norwegian har opptrådt erstatningsbetingende uaktsomt, og at klagerne har krav på refusjon av flybillettene og erstatning for tapet av den forhåndsbestilte leiligheten.

    Men to av de tre medlemmene av nemnda kom til en annen avgjørelse og Transportklagenemnda endte derfor med å ikke anbefale at klagerne får medhold i kravet om 72 000 kroner.

    Tips oss om denne saken

    Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om flybilletter og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?