Til helga starter Bane Nors sommerarbeider på jernbanen, som for de reisende betyr fire–seks uker med buss for tog på enkelte strekninger.
Arbeidene består blant annet av vedlikehold og fornying, og Bane Nor forteller at de legger arbeidene til perioder da det er færrest som reiser med tog, som påsken og sommerferien.

En maraton
I 2019 skrev Aftenposten at sommerarbeidene vil vare i hvert fall fram til 2032, noe som fikk mange togpendlere til å sette kaffen i vrangstrupen.
«13 år til med buss for tog om sommeren?!»
Nå forteller etaten at reisende må belage seg på arbeider i flere år framover – ingen sluttdato er satt.
- Det er en maraton, ikke en spurt, forteller Simen Slette Sunde, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor, til DinSide.
- Vi slutter ikke å vedlikeholde, og det må utføres moderniseringsarbeid i mange år framover.
Samtidig påpeker han at selv om det utføres årlig arbeid, er det ikke slik at reisende vil merke økt pålitelighet og færre forsinkelser fra år til år.
- Arbeidene handler om å gjøre tilbudet bedre over tid.
Fire til seks uker
Sunde forteller at de gjør det de kan for å begrense stenging av togstrekninger, men at det på Østfoldbanen og Asker- og Drammenbanen er mye trafikk som sliter på infrastrukturen.
- Av hensyn til de reisende har vi ikke tog i sporene mens det jobbes intensivt, sier han.
For Bane Nor er det krevende å stenge Drammen stasjon og det får store konsekvenser for trafikken. Tidligere har det vært seks uker med sommerstengt mellom Asker og Drammen, men i år er det «bare» fire. Sunde forteller at årsaken er basert på en vurdering på hvor lang tid det tar å utføre oppgavene som skal løses.
- Neste år må vi igjen vurdere hvor lang tid vi må stenge, forteller Sune.
På Østfoldbanen blir det derimot seks uker med buss for tog på deler av strekningen, og det starter allerede natt til lørdag denne helga.
Mer informasjon om sommerstenging finner du på Bane Nors nettsider.