Flytoget

Nå får Flytoget Norges raskeste tog

Men de får ikke lov til å kjøre fortere enn de gamle togene.

NYE FLYTOG: Åtte nye tog skal nå kjøre til Oslo lufthavn. Togene er levert av den spanske tog-produsenten CAF. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
NYE FLYTOG: Åtte nye tog skal nå kjøre til Oslo lufthavn. Togene er levert av den spanske tog-produsenten CAF. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB Vis mer
Publisert

Torsdag kunne Flytoget innvie ett av sine aller første, nye togsett. De åtte nye togsettene produsert av spanske CAF er dermed de raskeste togene i Norge.

Men selv om togene er godkjent for å kjøre i 245 km/t får du neppe oppleve det som passasjer.

Slik er de nye togsettene

Sammenlignet med de gamle flytogene skal den nye typen gi mindre støy, ha bredere seter, strømuttak, USB-tilgang og koppholdere ved alle stoler og bedre plass til bagasje, ifølge Flytoget.

Prosjektdirektør i Spanske CAF, Félix Fernández, hevder selv at dette er et av de råeste togene de noen gang har laget.

- Togene blir også de første i Norge hvor man vil kunne se i hvilken vogn det er mest ledige plasser før man går inn, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Flytoget i en pressemelding.

19 minutter som før

Selv om de nye flytogene altså er godkjent for største hastighet på 245 km/t, og i forbindelse med tester har vært oppe i 270 km/t, vil de måtte holde seg til maksfarten mellom Oslo S og Oslo lufthavn på 210 km/t.

- Det er maksfarten skinnene er bygget for. Da tar direktetoget 19 minutter til Oslo Lufthavn, forteller Ida Marie Fottland, kommunikasjonsdirektør i Flytoget til Dinside.

Derfor er det fartsbegrensning på 210 km/t

Harry Korslund, kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor, sier til Dinside at Gardermobanen er strekningen i Norge med høyest tillatte hastighet på 210 km/t – selv om togene av sikkerhetsmessige hensyn passerer Lillestrøm i en noe lavere fart på 160 km/t.

- En del togstrekninger som både er under bygging eller ferdigstilte er dimensjonert for oppimot 250 km/t, men kombinasjonen av trafikk i Norge, med lokaltog, godstog og intercity, tilsier at det ikke er hensiktsmessig å operere med så stor fart, blant annet på grunn av stoppmønsteret til den blandede togtrafikken, forteller Korslund.

Jo høyere fart, lo lengre tid og avstand trenger et tog på å bremse ned.

- Det er neppe aktuelt å kjøre makshastighet selv på strekninger som er dimensjonert for hastigheter opp mot 250 km/t, eksempelvis Follo-banen. På toget fra eksempelvis Oslo S til Ski vil man ha et uforholdsmessig høyt og lite miljøvennlig energiforbruk for å komme opp i 250 km/t, og det er nesten så du ikke rekker det før du er fremme på Ski, forklarer han.

Korslund legger til at land med høyhastighetstog som for eksempel Frankrike og TGV, har egne linjer til en type trafikk, der togene går mellom de store byene uten mange stopp. I Norge har vi derimot en blanding av trafikk på samme toglinjer.

Ifølge Korslund er det også forskjeller mellom ulike togtyper. Flytogene er mer trykktette enn for eksempel de nye Flirt-togene, og tåler bedre å passere tog i motsatt retning i raskere fart hastighet, uten at lufttrykket gir ubehag for passasjerene. Flirt-togene er for øvrig bygget for en maksfart på 200 km/t, og har dermed ytelser som er godt tilpasset bruken i Norge, opplyser Korslund

Background map overlay
Legg til ditt favorittsted Kartside

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer