Flyrettigheter:

Nå kan du velge selv

EU-lovgivning gir flyselskapene en real oppstrammer. Nå kan du blant annet få penger på konto istedenfor verdikuponger.

VALGMULIGHET: Flyselskapene skal gjøre det lettere å velge erstatningform når flyavgangen kansellereres eller endres. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
VALGMULIGHET: Flyselskapene skal gjøre det lettere å velge erstatningform når flyavgangen kansellereres eller endres. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du hatt problemer med å få tilbake penger fra flyselskapet etter kansellerte flyavganger? Da kan du se fremtiden lysere i møte. For nå har EU-kommisjonen gitt Norwegian og 15 andre flyselskap i Europa beskjed om å skjerpe seg.

Bakgrunnen er et stort antall klagesaker, der flyselskapene ikke har innfridd passasjerenes rettigheter.

SOMMERFERIEN: For de aller, aller fleste vil sommerferien i år bli i Norge, og her er det et hav av muligheter! Video: Kristin Sørdal. Klipp: Ørjan Ryland Vis mer

Klagetoppen

I fjor sommer sendte et nettverk av europeiske forbrukerorganisasjoner (BEUC), herunder det norske Forbrukerrådet, brev til EU-kommisjonen etter at de hadde avdekket tusenvis av brudd på forbrukernes flyrettigheter under coronapandemien.

Saken ble fulgt opp av EU-kommisjonen, som i februar i år kontaktet de 16 flyselskapene som gjennom coronapandemien har fått flest klager.

Dette gjelder selskapene Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling og Wizz Air.

Mistet tilliten

Etter en evaluering av svarene som ble mottatt fra flyselskapene, utarbeidet EU-kommisjonen og forbrukernettverket en liste over tiltak og oppfordret flyselskapene til å forbedre praksisen fra 1. oktober 2021.

– EU-kommisjonen har heldigvis tatt tak i innspillene. Og nå må flyselskapene forplikte seg til å følge gjeldende regler, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Dinside.

– Flyselskapene har underkommunisert flere av rettighetene som passasjerene har. Blant annet gjelder dette retten til å få tilbakebetalt pengene i kontanter, ikke bare som voucher, når en flyreise kanselleres.

Flyselskapene har tapt en del tillit gjennom pandemien, og nå er det på tide å bygge denne opp igjen. Og å innfri forpliktelsene sine er avgjørende for at folk skal ha tillit til selskapene, mener Thomas Iversen.

FORNØYD: Seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet er fornøyd med at EU-kommisjonen gir flyselskapene klar beskjed om å følge opp flypassasjerenes rettigheter. Foto: Forbrukerrådet
FORNØYD: Seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet er fornøyd med at EU-kommisjonen gir flyselskapene klar beskjed om å følge opp flypassasjerenes rettigheter. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

«Verstingene»

Ifølge seniorrådgiveren var det flere enn de 16 navngitte flyselskapene som ble innrapportert til EU-kommisjonen, men kommisjonen valgte å gå videre med disse 16 selskapene.

– Norwegian følger alltid EU forordning 261/2004, som regulerer blant annet retten til refusjon, omruting og informasjon ved kanselleringer og forsinkelser, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian til Dinside.

FORBEDRINGER: Ikke alle flypassasjerer kjenner rettighetene sine. Nå får de hjelp. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
FORBEDRINGER: Ikke alle flypassasjerer kjenner rettighetene sine. Nå får de hjelp. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

– Hvilke områder er Norwegian bedt om å forbedre seg på?

– I vår dialog med kommisjonen og forbrukerorganisasjonene ble vi ikke bedt om å endre noen av våre rutiner knyttet til det som jeg nevner over. Dialogen handlet i hovedsak om hvordan kunder, som hadde krav som ble omfattet av rekonstruksjonen, ble håndtert, sier Skari.

– Den eneste tilbakemeldingen vi fikk fra forbrukermyndighetene vedrørende informasjon til passasjerer var at de ønsket seg litt mer tydelighet rundt hvordan passasjerer som hadde kjøpt billetter gjennom reisebyrå skulle forholde seg for å sikre at de fikk korrekt informasjon. Vi la inn litt ekstra informasjon på nettsiden, etter avtale med forbrukersiden. Bortsett fra dette, hadde de ikke noe å si på vår informasjonsflyt til passasjerene, sier Eline Skari.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer