SAS med ny flysatsing:

Nå kjøper de el-fly

Disse flyplassene passer til de nye flyene.

MORGENDAGENS FLY: Bort med forurensende fly og inn med el-fly. Det kan bli fremtidens luftfart. Foto: Odd Roar Lange
MORGENDAGENS FLY: Bort med forurensende fly og inn med el-fly. Det kan bli fremtidens luftfart. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert

Flyelskapet SAS inngår nå avtale med selskapet Heart Aerospace for at de nye nye elektriske passasjerflyene, ES-30, skal inngå i SAS sin regionale flyflåte.

Dette kan bli et stor skritt i flyselskapets satsing på mer bærekraftige fly i fremtiden og skal muliggjøre nullutslippsflyvninger på ruter innenfor Skandinavia.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Da er det klart

Det elektriske flyet vil være sertifisert for kommersielle flyvninger innen 2028, skriver SAS i en pressemelding.

- Sammen med hele bransjen har vi ansvaret for å gjøre flyreiser mer bærekraftige. SAS skal forandre luftfarten slik at kommende generasjoner kan fortsette å binde verden sammen og nyte fordelene ved å reise – men med et mer bærekraftig fotavtrykk. Samarbeidsavtalen med Heart Aerospace er et viktig skritt i den retningen, sier SAS President & CEO Anko van der Werff i pressemeldingen.

Så langt kan det fly

ES-30 har en helelektrisk rekkevidde på 200 kilometer. Et reserve-hybridsystem er installert for å sikre reserveenergibehov uten å spise av batterirekkevidden, og det kan også brukes på lengre flyvninger for å komplettere den elektriske kraften som batteriene gir.

Dette gir ES-30 en utvidet rekkevidde på 400 kilometer med 30 passasjerer, og fleksibilitet til å fly opptil 800 kilometer med 25 passasjerer, alt inkludert typiske flyselskapsreserver.

Utvikler sammen

SAS slo seg sammen med Heart Aerospace allerede i 2019 for å satse på utviklingen av elektriske fly.

- De elektriske flyene vil være et flott supplement til vår eksisterende flåte som betjener kortere og mindre ruter i Danmark, Norge og Sverige, på en mer bærekraftig måte. Innovasjonen og den nye teknologien dette representerer vil ta oss mot vårt fremtidige mål om å bli en nullutslippsindustri, avslutter Anko van der Werff

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer