Den nye vingetypen består i vinger som vipper opp i 90 grader på tuppen. Offisielt heter de Blended Winglets, og er designet av Aviation Partners, men de kalles "sharklets", fordi de ligner på haifinner.
Haifinnene er 2,4 meter høye, og vil gi A320-fly et distinkt utseende.
Les også: Nå kommer airbags på flyet
Denne vingetypen har vært under utvikling siden 2008, og nå annonserer altså Airbus at de vil bruke slike vinger på sine nye fly i A320-familienfra 2012. Første flyselskap ut som får fly med slike vinger er Air New Zealand.
Mange fordeler med haifinner
Den nye vingedesignen skal etter sigende redusere drivstoffbruket til flyet med 3,5 prosent, og dermed redusere CO2-utslipp, og gjøre at flyet kan fly lengre distanser (opptil 110 nautiske mil), eller lastes med 500 kg mer. Dette ifølge Airbus.
Haifinnene, eller winglets, vil gjøre at flyet ikke trenger så stor fart for å ta av, noe som reduserer drivstoffbruk, slitasje på motorene, og også støy. Andre fordeler er at flyet raskere kan klatre opp til marsjhøyde.
Haifinnene, som er laget av karbonfibre, titan og aluminium, reduserer mengde luft over vingenetuppene. På vanlige flyvinger trekkes luften ut over vingetuppene og skaper virvelstrømmer som gir økt luftmotstand.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger