Sikkerhetskontroll

Nå skal de bort

Slik blir de nye reglene for flyplassenes sikkerhetskontroll.

BLIR ENKLERE: Sikkerhetskontrollene ved mange internasjonale flyplasser skal bli enklere. Også norske flyplasser planlegger for en ny tid. Foto: Odd Roar Lange
BLIR ENKLERE: Sikkerhetskontrollene ved mange internasjonale flyplasser skal bli enklere. Også norske flyplasser planlegger for en ny tid. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du en av dem som sliter med alle de ulike reglene for hva du kan ha med i håndbagasjen på flyet og gjennom sikkerhetskontrollen?

Da går det mot lysere tider. Nå skal de strenge sikkerhetsreglene om hvor mye væske du kan ta med, og krav om at PC-en må tas ut av sekken, fjernes.

Reglene kan være fjernet ved en rekke flyplasser allerede fra midten av 2024.

Tøm ut eller sett igjen

I dag er hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med væsker i håndbagasjen.

Slik lager du varme pølser og Rett i koppen på flyet! Ta med termos gjennom sikkerhetskontrollen, fyll den opp med varmt vann på en kafé og slipp unna den dyre flymaten. Vis mer

Det er likevel åpnet for å ta med mindre mengder væske. Forutsetningen er at væskene er i beholdere som rommer inntil 100 milliliter hver. Beholdere som rommer mer enn 100 ml er ikke tillatt, uavhengig av hvor mye væske de inneholder.

Men nå starter installeringen avanserte CT-sikkerhetsskannere, tilsvarende de som brukes på sykehus, som vil muliggjøre endringen i retningslinjene ved flyplasser.

Store britiske flyplasser har fått en frist til midten av 2024 for å installere de nye skannerne, skriver den britiske avisa The Times.

Denne datoen gjelder

Ulemper ved flyplass-sikkerhet, inkludert grenser for væsker, er satt til å bli fjernet i 2024, skriver avisa.

Regler som betyr at passasjerer må fjerne bærbare datamaskiner fra håndbagasjen, og bare kan ta med væske under 100 ml, vil gjelde i to år før de skal bort.

Med nye 3D-skannere i sikkerhetskontrollen vil det både gå raskere og enklere for passasjerene. Systemet testes nå ut ved amerikanske flyplasser.

Går raskere

Transportation Security Administration (TSA) har bestilt de nye skannerne som skal tas i bruk på amerikanske flyplasser om noen få måneder. TSA har ansvar for sikkerhet innen alle former for transport i USA.

BLIR ENKLERE: Reglene for å komme seg raskere til flyene skal endres. Foto: Odd Roar Lange
BLIR ENKLERE: Reglene for å komme seg raskere til flyene skal endres. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Det nye CT-røntgensystemet lager 3D-bilder av innholdet i håndbagasjen i full størrelse. Systemet skanner håndbagasjen på en bedre måte enn i dag og skal på denne måten kunne oppdage våpen, eksplosiver og andre forbudte gjenstander på en mye mer nøyaktig enn nåværende skannere.

Ifølge nettsida Afar Magazine vil den nye teknologien gjøre det mulig ta med flasker med flytende væske i bagasjen. Og det vil også sikre at du slipper å ta ut bærbare datamaskiner og nettbrett fra bagasjen. I tillegg, og minst like viktig: det vil øke hastigheten på de ofte trege rullebåndet gjennom røntgenmaskinen.

MÅ BYTTES UT: Dagens røntgenmaskiner ved norske flyplasser må byttes ut. Foto: Odd Roar Lange
MÅ BYTTES UT: Dagens røntgenmaskiner ved norske flyplasser må byttes ut. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Kommer til Norge

– Avinor følger teknologisk og regulatorisk utvikling nøye slik at vi kan gjøre gode valg når vi utformer våre sikkerhetskontroller og etablerer prosedyrebeskrivelser for utøvelse av tjenesten ved lufthavnene våre. Vi er klar over teknologien som finnes i sikkerhetssegmentet, og har satt det som en målsetting at vi vil ta i bruk denne type teknologi når vi utvikler nye eller oppgraderer våre sikkerhetskontroller ved de enhetene hvor dette vurderes som hensiktsmessig, sier Harald Nygaard Kvam, kommunikasjonssjef Oslo Lufthavn til DinSide.

Kostbart utstyr

Hver av de nye maskinene koster rundt 10 millioner kroner.

– Regelverket for sikkerhet gir muligheter til bruk av forskjellige teknologier og prosesser. Avinor vektlegger flere forhold når vi gjør prioritering relatert til hvilken teknologisk utrusting vi investerer i.

- For å drive lufthavnene i samsvar med forventningene jobber vi for å holde livssyklus kostnadene lave og sikre investering i nytt utstyr der hvor det gir størst effekt. Vi ønsker ikke å være en kostnadsdriver i luftfarten samtidig som vi har topp fokus på levering av høy sikkerhet med akseptabel ventetid og et godt servicenivå. Dette mener vi at vi balanserer godt i dag, sier Kvam.

Skiftes nå

Avinor gjennomfører pr. nå en utskifting av enkelte røntgenmaskiner ved forskjellige lufthavner uten at dette medfører innføring av denne type teknologi som muliggjør flytende i håndbagasjen.

– Nåværende utviklingsplan tilsier at vi vil gjennomføre en større oppgraderinger om tre-fire år og at det da vil være aktuelt å ta i bruk teknologien.

– Det er vanskelig å beskrive hvordan framtidas sikkerhetskontroll vil være. Vi har et håp om en sømløs reise og sikkerhetskontroll, men pr. i dag er dette ikke regulatorisk eller teknisk mulig. Det oppstår nye trusler som regelverket forsøker å håndtere og ny teknologi kommer til. Dette gir muligheter og utfordringer. Avinor vil jobbe ufortrøden for å sikre en god balanse mellom sikkerhet, kostnad og reiseopplevelsen til våre kunder, avslutter Kvam.

Mer i bagasjen

Amerikanske myndigheter tillater i dag at passasjerer kan ta med seg tre enheter på 100 ml hver gjennom sikkerhetskontrollen. Mengden blir den samme også når installerer 469 base- og 469 CT-røntgensystemer i full størrelse, hvorav sistnevnte har helautomatiserte screeningbaner og automatisk returbehandling.

Men du slipper altså å ta den ut av håndbagasjen. Og det samme gjelder med bærbare PC-er og liknende.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer