Drøyer det lenge før du får returnere til hjemlandet påløper det seg utgifter til mat og drikke, og i verste fall utgifter til en ekstra natt eller to på hotell mens du venter på å få et fly hjem. I tillegg kommer eventuelle ekstrautgifter eller økonomiske tap, som gjelder alt fra utvidet parkering på flyplassen til tapt arbeidstid.
De fleste store flyselskaper vil dele ut kuponger til mat og drikke mens man venter på å få plass på et fly hjem. De har også gjerne avtaler med enkelte hoteller, der de innlosjerer uheldige reisende. Men her er det viktig å lese den lille skriften. Særlig billigflyselskapene tilbyr kun refusjon av billettprisen, så en 250 kroners tur til London kan kjapt bli dyr om du får tilbake pengene for hjemreisen men blir sittende med en hotellregning og en enkel fullprisbillett tilbake til Norge.

Her går det imidlertid an å sikre seg med en solid reiseforsikring. Noen reiseforsikringer dekker utgifter til mat og drikke og eventuelt overnatting mens du venter på neste fly. I tillegg vil noen forsikringsselskaper gi kompensasjon for økonomiske tap, som f.eks. tapt arbeidstid. Dette er imidlertid ditt ansvar å sjekke med forsikringsselskapet før du flyr.
I det kaoset som kan oppstå på en flyplass ved kansellering er det mange som unnviker direkte konfrontasjoner med et stresset skrankepersonell. Sjansen for å ordne opp på en ryddig måte er imidlertid ikke tapt. En bransjenøytral reklamasjonsnemd (se www.reiselivsforum.no) behandler klagesaker som gjelder de største rutefly- og charterselskapene, og for klager som gjelder billigflyselskapene kan du kontakte Forbrukerrådet.