Naturkatastrofe, eller bare flom?

Flommen i Praha i fjor, ga også en flom av avbestillinger. Men bør de som avbestilte få pengene tilbake?

Publisert
Sist oppdatert

Klageren i saken som ble behandlet av Reklamasjonsnemnda for pakkereiser i mai, valgte å avbestille sin reise etter rapporter om flom i Praha. Klageren mener at oversvømmelsen må sees på som en naturkatastrofe. Veier var stengt, det samme var flere broer og deler av gamlebyen samt mange av restaurantene langs elven.

Skroll ned for mer.

Katastrofe eller ei?

Reiseselskapet Scandorama har refundert halve beløpet, som følger av vilkårene for avbestilling. Men klager vil ha hele summen tilbake. Reiseselskapet sier at UD ikke frarådet besøk i Praha. De sier videre at Gamlebyen ikke var stengt, og at de fleste restauranter var åpne.

Ingen naturkatastrofe mener nemnda

Nemnda bekrefter at kunder har rett til å få pengene tilbake om reisemålet rammes av naturkatastrofer de siste 14 dagene før pakkereisen, og om denne katastrofen fører til vesentlige mangler ved reisen. Det betyr at ikke alle typer naturkatastrofer gir rett til avbestilling og full refusjon.

I dette tilfellet er nemnda av den oppfattning at flommen var en naturkatastrofe, men at forholdene i Praha ikke var slik at formålet med turen ble ødelagt. Klager får ikke medhold i kravet om full refusjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer