Flykaos:

- Nei, reiseforsikring dekker ikke køstopp

I ettermiddag blir det trafikktopp på Gardermoen - pinsekaos i Amsterdam og Manchester.

ENDA VERRE DENNE FREDAGEN: Kork på Schipol i Amsterdam siste helg. Denne fredagen før pinsen vokste køene på utsiden fra tidlig morgen. Video: Twitter Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Nei, reiseforsikring dekker ikke forsinkelser, nye billetter eller overnatting som følge av køer og kaos på selve flyplassene.

Kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland i If Europeiske, landets største selskap i reiseforsikringer, er krystallklar i svaret på Dagbladets spørsmål om ordinære reiseforsikringers vilkår for sommerens nye og fryktede problem:

Du risikerer å ikke komme med flyet ditt på grunn av «kork» inne på en flyplass, selv om du har møtt fram til tiden som flyselskapet eller reisearrangøren har «befalt».

Schiphol - kø utenfor

Schiphol i Amsterdam, Heathrow i London, Arlanda i Stockholm og Dublin i Irland tegner til å bli de trangeste nåløyene i Europa i sommer, vurderer flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Han har mangeårig erfaring som ansatt i flere av flyselskapene.

Euronews legger til Manchester og Gatwick i rekken av kaoskandidater blant flyplasser i sommer.

Oslo Lufthavn Gardermoen tegner til å komme ut i den positive enden av skalaen.

Fredag før pinse er den travleste dagen etter pandemien med 96 000 reisende.

- Det var bare fem minutter kø i sikkerhetskontrollen da jeg kom klokka 08. Toppen blir rundt 17. Vi har fått inn ekstra mannskap, og frammøtetidene som flyselskapene har gitt, skal holde, sier kommunikasjonssjef Harald Kvam på Oslo Lufthavn Gardermoen til Dagbladet ved 15-tiden

KLOKKA 02 LOKAL TID FREDAG 3. JUNI: Slik var Manchester Airport pakket natt til fredag før pinse - Bank Holiday i Storbritannia. Foto: Ioannis Alexopoulos, LNP/Shutterstock/NTB.
KLOKKA 02 LOKAL TID FREDAG 3. JUNI: Slik var Manchester Airport pakket natt til fredag før pinse - Bank Holiday i Storbritannia. Foto: Ioannis Alexopoulos, LNP/Shutterstock/NTB. Vis mer

På Schiphol tidlig fredag morgen før pinse, var trykket så voldsomt at det ikke ble plass inne til alle som ventet på å komme fram til flyene. Køen vokste på utsida.

En vaktmann roet ned køen på utsida med at alle ville få pengene tilbake, ifølge NRK Dagsnytt.

Men selv ikke i Nederland er det veldig tydelig avklart i den nye situasjonen om forsikringsselskapene, flyselskapene, flyplassdriverne eller de forsmådde reisende må ta regningene.

- Flyselskapene har ansvar

På samme spørsmål om køkaos og forbrukernes rettigheter, svarer direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet:

- Vi etterlyser klare svar fra reiseforsikringsselskapene om hvilke vilkår som gjelder i denne situasjonen for de forsikringene de har solgt.

Direktøren i Forbrukerrådet retter søkelyset mot flyselskapenes ansvar:

- Uansett kan det ikke være forbrukeren som blir skadelidende i en slik situasjon. Hvis flyselskapene ser at de ikke klarer å levere sine tjenester som avtalt på grunn av forhold på flyplassen, må flyselskapene gjøre rimelige tiltak for å hindre at de reisende blir skadelidende.

- Forbrukerne bør følge retningslinjene fra flyplassene om oppmøte, og gjerne skaffe bevis for nå de kom dit, skriver Blyverket i en mail til Dagbladet.

Redusere tilbudet

Og legger til at det ikke er noen «uforutsett hendelse» som ligger bak:

- Vi antar at både flyselskap og flyplasser har nedskalert egen drift så kraftig under pandemien, at de ikke er i tilstrekkelig stand til å levere flyreiser på det nivået vi ser nå. Det burde de ha forstått, planlagt og funnet løsninger for, framholder sjefen i Forbrukerrådet.

Det store reiseselskapet TUI har droppet 25 prosent av turene i juni måned fra flyplassen i Manchester på grunn av kork der.

Både If Europeiske og Forbrukerrådet opplyser at juristene har «en vei å gå» med ansvarsforhold i en situasjon som ingen forutså i et slikt omfang da tradisjonelle regler ble lagd.

Køkaos ikke nevnt

Her finner du Forbrukerrådets veiledning under overskriften Sjekk dine flyrettigheter.

Rettighetene er listet opp under fire hovedpunkter til årsak:

- forsinkelse

- innstilling

- overbooking

- bagasjeproblemer

Men køer og kaos inne på flyplassene er ikke nevnt. Hvorfor?

- Køer utløser ingen rettigheter, og var derfor unaturlig å ta med i en rettighetsoversikt slik vi vurderte det da denne veilederen ble lagd, svarer Forbrukerrådets kommunikasjonsavdeling.

I større grad enn på Gardermoen og ellers i Norge, har mange flyplasser ute i Europa vært tvunget til å finne nytt personale i helt nødvendige posisjoner.

Og da kommer 5-10 ukers sikkerhetskurs før opplæringen i selve jobben kan starte.

- Trafikkulykker

Om hva tradisjonell reiseforsikring dekker av forsinkelser, forklarer kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland i If Europeiske:

- Den dekker trafikkforsinkelser som skyldes trafikkproblemer kundene får på vei til flyplassen. Det må skyldes en uforutsett hendelse, for eksempel en trafikkulykke, som kan dokumenteres. En forklaring som «mer trafikk enn regnet med» dekker ikke.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer