Nekter å sitte ved nødutgangen

Reisende med Ryanair er ikke som andre passasjerer ...

VIL IKKE SITTE VED NØDUTGANGEN: Ryanairs passasjerer ønsker ikke å betale 90 kroner ekstra for å sitte ved nødutgangen. Resultatet er at disse setene ofte er ledige. Foto: Wikimedia Commons
VIL IKKE SITTE VED NØDUTGANGEN: Ryanairs passasjerer ønsker ikke å betale 90 kroner ekstra for å sitte ved nødutgangen. Resultatet er at disse setene ofte er ledige. Foto: Wikimedia Commons Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nødutgangen er blant de plassene på flyet som går aller først. Eller, slik pleier det normalt å være hos både SAS og Norwegian.

Reiser du derimot med Ryanair, er det stor sjanse for at plassene ved nødutgangene er ledige. Lavprisflyselskapets passasjerer nekter nemlig å betale ekstraavgiften på ti pund for å sitte der, som tilsvarer cirka 90 norske kroner.

Men å fly med tomme nødutgangseter er ikke bra for flysikkerheten. Ryanair blir nå etterforsket av The Irish Aviation Authority for å fly med tomme seter ved nødutgangen, etter at passasjer har nektet å betale ekstra for å sitte i setene, ifølge Dailymail.co.uk

Les også: Disse setene går først hos Norwegian og SAS

Kritisk til sikkerhetsprioritering

Passasjerer som betaler for vanlige sitteplasser på et Ryanair-fly blir fortalt at de kan sitte hvor de vil på flyet, bortsett fra de fire første radene og setene ved nødutgangen. Her koster det nemlig ekstra.

Visste du dette om plassen ved nødutgangen?

Det er faktisk ikke alle som kan sitte ved nødutgangen.

I henhold til EUs sikkerhetskrav kan ikke reisende med redusert mobilitet sitte ved et sete som leder direkte til en nødutgang. Du må også være over 16 år for å sitte ved nødutgang, ifølge Norwegian

– Personalet ombord avgjør om du kan sitte ved nødutgangen siden det innebærer et stort ansvar. Barn under 12 år, reisende med spedbarn og personer med nedsatt rørlighet tillates ikke å sitte ved nødutgang, sier "Eva" i SAS' spørretjeneste


Likevel forventer Ryanair at de andre passasjerene, som sitter i nærheten av nødutgangen, skal være i stand til å følge instruksjonene på hva de skal gjøre under en eventuell nødssituasjon.

Både British Airline Pilots’ Association (BALPA)og Civil Aviation Authority (CAA) er kritiske til denne sikkerhetsprioriteringen.

Les også: Ikke la deg lure av nødutgangssetet

Bedt om å ta ansvar

Nylig skal en passasjer, som ikke satt ved nødutgangen, ha blitt spurt av en flyvertinne om han hadde lest og forstått instruksjonene ved åpning av nødutgangsdørene i en nødssituasjon. Men han fikk ikke lov til å sitte der, ettersom han ikke hadde betalt ekstraavgiften.

– De vil tydeligvis heller straffe passasjerer for at de ikke å betale ekstra, enn å forsikre seg om at det sitter noen ved nødutgangen. Det må jo være et sikkerhetsproblem, fortalte passasjeren til avisen.

Ryanairs ekstraavgifter

Ja, det kan være billig å fly med Ryanair, men da skal du i tillegg være klar over alle reglene flyselskapet opererer med.

Se en oversikt over alle Ryanairs avgifter her

Flyselskapet øker bagasjeavgiften i sommerferier og helligdager, fordi de ønsker at passasjerene skal droppe bagasjen.

Fra 15. januar i år ble det enda dyrere å glemme boardingkortet. Da skrudde flyselskapet opp prisen fra 40 til 60 pund, som tilsvarer cirka 545 norske kroner.

I denne artikkelen får du en oversikt over flyselskapets ekstrakostnader.


Der han satt, kunne han nemlig ikke se døren han hadde ansvar for.

– Vi mener at det ikke er et problem ettersom alle av Ryanairs passasjerer er utstyrt med samme sikkerhet- og evakueringsinformasjon, sier Stephen McNamara, kommunikasjonssjef i Ryanair til Dailymail.

Les også: Her er de dårligste flysetene

Viktig at noen sitter ved nødutgangen

Hos SAS pleier setene ved nødutgangen å være blant de mest populære, fordi de ofte har bedre benplass enn resten av setene.

– Vi ser aller helst at det faktisk sitter noen ved nødutgangen, fordi da vet vi at noen kan åpne den utgangen om det oppstår en situasjon som krever dette, opplyser informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til DinSide

I forbindelse med at kabinen gjøres klar før avgang, informerer kabinbesetningen de passasjerene som sitter på disse setene om hvordan man skal få opp nødutgangen. Dette er en skjerpet rutine i forhold til tidligere, ifølge informasjonssjefen.

– Det er også en bevissthet om hvem som ikke kan sitte ved nødutgangen, som for eksempel barn og personer med en redusert mobilitet. Det kan skje at vårt personale da ser seg nødt til å gjøre om på seteplasseringen i lys av dette, påpeker han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer