Hundrevis av nordmenn har havnet i trøbbel fordi de har kjøpt flybilletter gjennom billettformidlere på nett i stedet for gjennom etablerte reisebyråer eller direkte hos flyselskapet.
Årsakene til problemene er mange. Og nå advarer Forbrukerrådets ekspert på reisejus, Thomas Iversen, mot å handle reiser på denne måten.
- Vi ser flere eksempler på at formidlerne kun tar ansvar for egne ekstratjenester, noe som gjør det svært uoversiktlig for forbrukerne som velger å bestille fra formidlere. Jeg er tydelig i min anbefaling om at flyreiser bør bestilles via flyselskapenes egen hjemmeside.
Formidlerne er såkalt Online Travel Agencies (OTA).
Fortsetter som før
Men nettsida Finn Reise, som brukes av svært mange reiseglade nordmenn når de skal lete fram og bestille billetter, nekter å utestenge formidling gjennom selskap som er gjengangere hos Transportklagemenmda:
- Hvorfor er OTA-ene å finne hos Finn når Forbrukerrådet advarer mot å bruke dem?
- Vi er opptatt av å gi et så godt og bredt tilbud som mulig, og vi vet at det folk er mest opptatt av når de skal bestille en flyreise, er pris. Derfor har vi mange Finn-brukere som ønsker å bruke disse OTA-ene. Mange OTAs setter også sammen reiseruter som ikke er tilgjengelige hos flyselskapene direkte, og dermed dekker de et behov i markedet, sier Anette Syversen, leder for Finn Reise til DinSide.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger