Flybilletter

Nekter å snu

Fortsetter å selge etter oppfordring om boikott.

HAVNER I TRØBBEL: Gjennom hele sommeren har DinSide fått et stort antall henvendelser fra reisende som ikke får billetter og ikke få kontakt med aktører som formidler flybilletter. Foto: Odd Roar Lange
HAVNER I TRØBBEL: Gjennom hele sommeren har DinSide fått et stort antall henvendelser fra reisende som ikke får billetter og ikke få kontakt med aktører som formidler flybilletter. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hundrevis av nordmenn har havnet i trøbbel fordi de har kjøpt flybilletter gjennom billettformidlere på nett i stedet for gjennom etablerte reisebyråer eller direkte hos flyselskapet.

Årsakene til problemene er mange. Og nå advarer Forbrukerrådets ekspert på reisejus, Thomas Iversen, mot å handle reiser på denne måten.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

- Vi ser flere eksempler på at formidlerne kun tar ansvar for egne ekstratjenester, noe som gjør det svært uoversiktlig for forbrukerne som velger å bestille fra formidlere. Jeg er tydelig i min anbefaling om at flyreiser bør bestilles via flyselskapenes egen hjemmeside.

Formidlerne er såkalt Online Travel Agencies (OTA).

Fortsetter som før

Men nettsida Finn Reise, som brukes av svært mange reiseglade nordmenn når de skal lete fram og bestille billetter, nekter å utestenge formidling gjennom selskap som er gjengangere hos Transportklagemenmda:

- Hvorfor er OTA-ene å finne hos Finn når Forbrukerrådet advarer mot å bruke dem?

- Vi er opptatt av å gi et så godt og bredt tilbud som mulig, og vi vet at det folk er mest opptatt av når de skal bestille en flyreise, er pris. Derfor har vi mange Finn-brukere som ønsker å bruke disse OTA-ene. Mange OTAs setter også sammen reiseruter som ikke er tilgjengelige hos flyselskapene direkte, og dermed dekker de et behov i markedet, sier Anette Syversen, leder for Finn Reise til DinSide.

Avslutter samarbeid

- Mitt beste tips er å bestille flyreisen rett fra flyselskapets hjemmeside eller bestille en komplett pakketur fra et pakkereiseselskap. Dropp formidlerne og mellomleddene du finner øverst på Google, de er et ekstra mellomledd og skaper ofte trøbbel. Er formidleren 150 kroner billigere, sier du? Ikke gå på den, og uansett er det en billig forsikring mot å ikke komme deg av gårde i det hele tatt, er rådet fra Thomas Iversen.

- Hvis det er slik at noen av disse driver useriøst og får mange klager, så vil vi vurdere om de får være på Finn i det hele tatt. I år har vi avsluttet samarbeidet med to OTA-er som hadde for mange klager. På generelt grunnlag har vi ikke stor andel av klager på OTAs sammenliknet med antall billetter som er solgt via dem, men vi tar alle klager vi mottar videre til våre partnere, forteller Anette Syversen.

Ingen oppfølging i enkeltsaker

- Følger dere opp at OTA-ene leverer det kunden betaler for?

- Vi har tett dialog med våre OTA-er og både ønsker og forventer at de gir en så god kundeservice som mulig. Finn er ikke involvert i enkeltsaker, og får ikke hjulpet med billett -og bagasjetrøbbel, men når våre brukere kontakter oss angående dette hjelper vi til med å opprette kontakt med byrået det gjelder, fortsetter Anette Syversen.

- Vår opplevelse er at OTA-ene også ønsker å bistå brukerne når det har oppstått problemer eller feil fra deres side, men at dette tar noe lengre tid nå med bakgrunn i pandemien og nedbemanninger i bransjen.

- God dialog

- Følger dere opp at OTA-ene retter seg etter avgjørelser i Reiseklagenemnda?

- Vi følger opp samtlige OTAs at de følger våre krav og retningslinjer, og har en god dialog med dem. Finn får ikke informasjon fra Reiseklagenemnda på beslutninger som tas for de enkelte aktørene, da dette er saksforhold mellom den enkelte bruker og den parten som de har bestilt reisen hos, sier Syversen.

- Kan dårlig opplevelse hos OTA-ene skade Finns renomme?

- Finn ønsker alltid å gi en best mulig opplevelse til våre brukere, og derfor er det synd hvis Finn-brukere får dårlig service hos våre samarbeidspartnere. Vi ser at bakgrunnen for klagene varierer, og vi følger opp våre partnere for å sikre at brukere får tilbakemelding fra dem. Vi setter pris på tilbakemeldinger fra våre Finn-brukere og vi har tidligere fjernet flere OTA-er som fikk for mange klager. Vi ønsker kun å samarbeide med kun seriøse aktører, avslutter Anette Syversen.

DinSide har forgjeves forsøkt å få en kommentar fra flere av OTA-ene.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer