Gode tider for nettbestilling
Internettbooking. Det går så bra, melder alle selskapene, og det selges stadig flere billetter over internett. Braathens har sett en tredobling av salg av sine reiser på internett i løpet av en kort periode. Selskapets internettansvarlig Ole Johan Lindøe sier andelen av internettsolgte reiser er oppe i 25 prosent, og storebror SAS har lignende tall å vise til.
Kriterier
Vi har sett på en rekke faktorer i denne testen - fra utseende, brukervennlighet og språk til eventuelle problemer som dukker opp underveis og hvor mye "jobb" som må til for å skaffe seg en flybillett - men det som har blitt lagt aller mest vekt på når terningene har rullet har vært om dette er en tjeneste vi kunne tenkt oss å bruke igjen - med utgangspunkt i billettbestilling. Selskapene tilbyr forskjellige tjenester, men det er altså billettbestilling som står i fokus i denne testen.
NB! Vi har ikke registrert oss hos flyselskapene, så testen gjelder altså frem til dette stadiet i bestillingsprosessen.
Etternøler
Lufthansa har endelig skjønt poenget med internettbooking og satser nå for fullt på "det nye mediet". Selskapet har konkludert med at internett ikke var en døgnflue likevel. Vi lurer på: Klarer de sammenligningen med de gode gamle dotcom-traverne?
Her kan du lese hvordan Lufthansa gjorde det i DinSides test av nettbestillingstjenester.
Testens mest irriterende internettsider kan du lese mer om her. Episodene jeg beskriver her er nok til å mene at selskapet skylder meg minst en terning, men det er lov å ha problemer med tjenestene sine. Vi har likevel tatt med denne historien, for å illustrere hvor frustrerende det kan være å bestille billetter på internett.
Mange misfornøyde brukere
Vi i DinSide Reise mottar jevnlig både tips, forespørsler, rop om hjelp og klager fra misfornøyde eller forvirrete internettbrukere. Her kan du lese, til skrekk og advarsel, et eksempel på hvordan det kan gå når en prøver å bestille reiser på internett.