Nyheter på Nasjonale turistveger

Norges fineste bilturer

Nye bilopplevelser i Norge skaper både forargelse og begeistring.

UTSKJELT UTSIKT: Landskapskunsten Columna Transatlantica ligger i havgapet ved Atlanterhavsvegen. Ikke alle er like begeistret for millionprosjektet. Foto: Tonje Tjernet
UTSKJELT UTSIKT: Landskapskunsten Columna Transatlantica ligger i havgapet ved Atlanterhavsvegen. Ikke alle er like begeistret for millionprosjektet. Foto: Tonje Tjernet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Leter du etter de fineste bilturene i Norge? Da er det grunn til å glede seg. For i løpet av året fullfører Statens vegvesen elleve nye arkitekturtiltak langs det som er kjent som landets 18 Nasjonale turistveger.

Dermed er det klart for enda flere nye og spektakulære opplevelser langs noen av landets vakreste bilveier.

HAR FÅTT JULING: Etter halvgått vinter har startbatteriet i bilen fått skikkelig juling. Hvis du ikke gir det påfyll av strøm nå, er sjansen stor for at du opplever problemer de neste ukene. Video: Rune Korsvoll Vis mer

Kritikken mot turistveiene

Men det er slett ikke alle som er like begeistret for at staten har brukt milliarder på den unike prosjektene.

Den totale satsingen omregnet til prisnivå 2022 er 5,1 milliarder kroner fordelt på 4,6 milliarder fra staten og 0,5 milliarder fra andre aktører som fylkeskommuner og kommuner.

- De negative ytringer som forekommer her hjemme går mest på arkitektur, kunst og kostnader. At arkitekturen ikke skulle passe inn, at kunsten ikke er til å begripe eller at et toalettbygg er for dyrt.

Engasjert kritikk som er viktig og verdifull. Likegyldighet hadde vært det verste, sier pressekontakt Per Ritzler, som mener at kritikerne ellers gjerne ser forbi det faktum at man til en tilsvarende pris som for et operabygg i Oslo sprer turistveikultur og opplevelser til glede og nytte for Distrikts-Norge.

Det berører bosetting og næringsliv i åtte fylkeskommuner og 60 kommuner.

En sint brevskriver ba Samferdselsdepartementet om stopp av hele veiprosjektet:

«Stopp disse provoserende og komplett unødvendige påfunnene og kvitt dere med arkitektene som bare er til irritasjon og plage for folk flest».

Kongelig begeistring

Men det er også mange som jubler. En av dem er dronning Sonja:

- Jeg har hørt at denne spesielle historien og ikke minst selve monumentet har skapt interesse - langt utenfor Norges grenser. Det er gledelig at Steilneset og turistveisatsingen på denne måten får oppmerksomhet og anerkjennelse - også internasjonalt, sa dronning Sonja da hun åpnet Steilneset minnested i Vardø i Varanger for elleve år siden.

BEGEISTRET: Dronning Sonja var begeistret over monumentet over ofrene etter heksebrenningen i Vardø. Foto: Odd Roar Lange
BEGEISTRET: Dronning Sonja var begeistret over monumentet over ofrene etter heksebrenningen i Vardø. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

New York Times mener at «I Norge er reisen i seg selv målet med reisen og at en forfatter finner en følelsesmessige trøst på noen av Norges avsidesliggende veier, som har blitt forvandlet til arkitektoniske vidunder»

Den forsiktige starten

Arbeidet med de norske turistveiene startet opp i 1994 og fire prøveprosjekt i reiselivsprosjektet var Sognefjellet, Hardanger, Helgelandskysten og Strynefjellet, som alle fikk status som «Nasjonale turistveger». Da prøveprosjektet ble avsluttet tre år seinere med en prislapp på 100 millioner kroner i datidas prisnivå.

I 1998 fikk Statens vegvesen klarsignal til å videreføre arbeidet. Og fjorten nye strekninger valgt ut som framtidige Nasjonale turistveger.

Dette koster Nasjonale turistveger

Programmet skal vare fram til 2030, og langs de atten utvalgte strekningene skal i alt 220 tiltak, alt fra små rasteplasser med fuglekikkerskjul og andre installasjoner til store reiselivsikoner som Vøringsfossen, Trollstigen og Gjende, fullføres.

Kan det bli flere Nasjonale turistveger?

Ønske om å bli turistvei nummer 19 er stadig flere. Noen av forslagene er vurdert i forhold til de strenge attraksjonskravene som gjelder for Nasjonale turistveger.

- Regjeringen har lovet å videreutvikle ordningen og å øke satsingen på Nasjonale turistveger, sykkelruter og vandringsleder. Den neste anledningen til å ta opp spørsmålet om en gjennomtenkt utvidelse av attraksjonen Nasjonale turistveger er Nasjonal transportplan 2026 – 2037, sier Ritzler.

Dette er årets nyheter

Jakter du på årets nyeste prosjekter så finner du dem her:

Trælvikosen, Helgelandskysten

Trælvikosen. Foto: Lars Grimsby, Statens vegvesen
Trælvikosen. Foto: Lars Grimsby, Statens vegvesen Vis mer

Trælvikosen med sine 55 utlagte stegasteiner tar besøkeren over sandbunnen i en presis linje fra stranda ut mot en liten holme og utsikten mot Torghatten.

Hoppesteinene markerer en tidevannslinje: fullt synlige ved lavvann og helt borte ved høyvann. Den nye plassen inneholder dessuten en gruset parkeringsplass, bord med benker og en sti mellom parkeringsplassen og hoppesteinene.

Arkitekt: Snøhetta

Tyrvefjøra, Hardanger

Tyrvefjøra. Illustrasjon: Helen & Hard
Tyrvefjøra. Illustrasjon: Helen & Hard Vis mer

I ei lita bukt utenfor Ålvik langs Hardangerfjorden får rasteplassen Tyrvefjøra et servicebygg ingen har sett maken til. Det særpregete byggverket består av to separate toaletter under et stort tak som synes å sveve i landskapet.

Til toalettenes yttervegger benyttes trær med sine stammer og røtter. Ved å bygge toalettet som en del av landskapet, ønsker arkitektene å understreke hva man kaller de intime og nesten hemmelige kvalitetene på plassen.

Arkitekt: Helen & Hard

Espenes, Hardanger

Espenes. Illustrasjon: Code Arkitektur
Espenes. Illustrasjon: Code Arkitektur Vis mer

I det mektige fjordlandskapet bygges et moderne turistveianlegg med god utsikt nordover Sørfjorden.

Anleggets særpreg er en 64 meter lang og 4 meter bred takkonstruksjon i stål med 12 takmoduler i ulik høyde, holdt oppe av massive stålsøyler.

Under taket blir det sitteplasser og et servicebygg med tre toaletter og et handikaptoalett.

Arkitekt: Code arkitektur

Flesefossen, Ryfylke

Flesefossen. Illustrasjon: Haugen/Zohar Arkitekter
Flesefossen. Illustrasjon: Haugen/Zohar Arkitekter Vis mer

Langs riksvei 13 mellom Nesflaten og Røldal, der Flesefossen kommer ned fjellsiden, blir det etablert en plattform i betong som skal bære en langsgående konstruksjon i stål og tre.

De skal by på gode rastemuligheter og flott utsikt til fossen. Det nye toalettet innlemmes i konstruksjonen.

I prosjektet inngår også sittegrupper i terrenget og parkering for åtte personbiler og to busser.

Arkitekt: Haugen/Zohar Arkitekter

Hamningberg, Varanger

Hamningberg fuglekikkerskjul. Illustrasjon: Biotope
Hamningberg fuglekikkerskjul. Illustrasjon: Biotope Vis mer

Det nye fuglekikkerskjulet i Hamningberg ligger langs de store fugletrekkene som følger norskekysten, og som gjør Hamningberg og nordre Varanger til et populært stoppested for trekkfugler og fuglekikkere. Skjulet gir ly og byr på flott utsikt mot havet.

Den ytre fasaden er flammebehandlet mot vær og vind, mens innsida kles med trevirke av drivved fra Varanger. Skjulet i Hamningberg er et nytt bidrag med å styrke Varanger som reisemål med fuglekikking, unik natur og spennende kultur som virkemidler, og som ifølge analyser bidrar til «svært sterk» verdiskaping i regionen.

Arkitekt: Biotope

Sundshopen, Helgelandskysten

Sundshopen. Illustrasjon: Rever & Drage
Sundshopen. Illustrasjon: Rever & Drage Vis mer

I det frodige landbrukslandskapet i Sømna langs Nasjonal turistveg Helgelandskysten bygger Statens vegvesen et nytt stemningsfullt turistveipunkt ved Sundshopen i form av en rasteplass med vorr (steinpir).

Vorren strekker seg 65 meter fra stranda utover i fjæra og blir utført i tradisjonshåndverk med laftede steinkasser og med steinheller som dekke. Et nytt moderne servicebygg, stor parkering og sti ned til rasteplassen ved stranda gjør Sundshopen komplett.

Arkitekt: Rever & Drage

Sluppen, Aurlandsfjellet

Sluppen. Illustrasjon: Østengen og Bergo AS
Sluppen. Illustrasjon: Østengen og Bergo AS Vis mer

En parkeringslomme langs den smale og svingete fylkesvei 243 opparbeides til rasteplass med fire langsgående parkeringsplasser og to sittegrupper.

Fra rasteplassen, som avgrenses av en natursteinsbrystning, blir en gruset sti med steintrinn lagt i terrenget ned til Erdalselvi, med et par sitteplasser langs stien og en benk i skogen.

Herfra kan man gå på eksisterende stier inn til Sluppefossen.

Arkitekt: Østengen og Bergo AS

Madland hamn, Jæren

Madland hamn. Illustrasjon: Haugen/Zohar Arkitekter
Madland hamn. Illustrasjon: Haugen/Zohar Arkitekter Vis mer

På en liten fylling over havna blir det bygget en langstrakt parkeringsplass med 180 graders utsyn over Nordsjøen.

Servicebygget får to toaletter og kles med spesialdesignet fasadestein som lyser i mørket som en lanterne.

Nede i havna blir det bygget en stormhytte som tar opp formspråket fra de eksisterende naustene en finner der i dag.

Arkitekt: Haugen/Zohar Arkitekter

Måbø bru, Hardangervidda

Måbø bru. Illustrasjon: 3RW
Måbø bru. Illustrasjon: 3RW Vis mer

Måbø bru er en steinhvelvsbro fra 1910 over elva Bjoreio i Måbødalen. Den ble tatt ut av bruk da den nye traseen for riksvei 7 sto klar i 1986, og er et vernet kulturminne.

I bruområdet erstattes de gamle rastemøblene med nye benker på en rund inngjerdet sitteplass.

Herfra bygges det en sti fram til et trygt utsiktspunkt med fossen og brua som et spennende fotomotiv.

Arkitekt: 3RW

Brunstranda, Lofoten

Brunstranda. Illustrasjon: Studio Vatn & Jørgen Tandberg Arkitektur
Brunstranda. Illustrasjon: Studio Vatn & Jørgen Tandberg Arkitektur Vis mer

Rasteplass med toalett og utsikt.

Det nye servicebygget skal bestå av toaletter, teknisk rom og en varmestue som gir ly og utsikt mot storhavet.

I tilknytning til servicebygget blir det sykkelparkering, molok for avfallshåndtering og møbleringssone på nedsiden av bygget.

Arkitekt: Studio Vatn & Jørgen Tandberg Arkitektur

Vøringsfossen, Hardangervidda

Vøringsfossen. Illustrasjon: Carl-Viggo Hølmebakk AS
Vøringsfossen. Illustrasjon: Carl-Viggo Hølmebakk AS Vis mer

Sommeren 2022 vil turistene kunne oppleve Vøringsfossen og Måbødalen på trygge utsiktsplattformer og stier på Fossetromma, og vandringen fra Fossli over Trappebrua til tromma vil være komplett.

Dette anlegget vil suppleres med toalett med samme standard og kapasitet som på Fossli i løpet av høsten/vinteren.

Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk AS

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer