Det har lenge vært jobbet med muligheten for en broforbindelse mellom Danmark og Tyskland, på strekningen Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Allerede i 1995/96 ble det gjort forundersøkelser på de geologiske forholdene i sundet.
25. juni i år gikk startskuddet for noe som blir fire års omfattende undersøkelser av bunnforholdene. Men allerede nå er den danske transportministeren Carina Christensen ganske sikker på at broen kommer.
- Avtalen mellom begge landene om bygggingen av broen er på vei til å skrives under, og partene er enige om alt, sier Carina Christensen til avisen Børsen.
Se bildeserie nederst i artikkelen
19 kilometer
Broen vil bli 19 kilometer lang, og skal bestå av en firefelts motorvei og en dobbeltsporet jernbane. Til sammenlikning er hele Øresundsbron, som knytter sammen København og Malmö, 7.845 meter lang. Storebæltsforbindelsen, som binder sammen Sjælland og Fyn, er totalt 18 kilometer lang, og består av to broer og en tunnel.
Målet er at broen, kalt Femern Bælt, skal åpne i 2018. Selve byggingen er forventet å ta cirka 7 år. Planleggingen og byggingen skal gjennomføres av et selskap som eies av den danske stat.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger