Norgesferie:

Ny rekord i sommer

Og her er noe vi kan glede oss over.

NASJONAL SUKSESS: De 18 nasjonale turistvegene, her representert ved Atlanterhavsvegen - er svært populære reisemål for nordmenn. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
NASJONAL SUKSESS: De 18 nasjonale turistvegene, her representert ved Atlanterhavsvegen - er svært populære reisemål for nordmenn. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer
Publisert

Har du vært på bilferie i Norge i sommer? Da har du naturligvis merket at du ikke var alene på veiene. Og dersom du følte at det var flere biler på veiene enn i fjor, så har du helt rett.

Biltrafikken i juni og juli økte med hele 2,5 prosent i forhold til i fjor. Det viser trafikkdata fra Statens Vegvesen. De har 2700 automatiske trafikktellingspunkt rundt om i landet.

Og ferietrenden er klar: Vi kjørte mer bil i til destinasjoner på Vestlandet, Sørlandet og Nord-Norge de to første sommermånedene i år enn tilsvarende periode i fjor.

Færre skader

Men samtidig gikk antall skader og uhell med biler og MC ned med én prosent.

- Det høres kanskje ikke så mye ut, men det er store tall vi snakker om, sier kommunikasjonsansvarlig Sigmund Clementz i If forsikring, som ikke vil kommentere konkrete beløp grunnet konkurransehensyn.

I følge tall fra Finans Norge er det flere registrerte kjøretøy enn noen gang her i landet, og rekordmange sørger for å ha den lovpålagte forsikringen i orden. Men nesten 28 000, eller under 0,7 prosent av kjøretøyene, mangler nå ansvarsforsikring, viser tall fra Trafikkforsikringsforeningen.

Dette skjedde

- Vi merket en betydelig reduksjon i såkalt rushtidsskader i de største byene i juni i år. Færre kjørte til og fra jobb. Og dermed ble det færre påkjørsler bakfra. Slik merkes på skadestatistikken, sier Clementz

Samtidig ble det en økning i saker knyttet til bilberging.

Dette er inkludert i forsikringen for de som har kaskoforsikret kjøretøyet. Og det er det mange som har benyttet seg av

TO TYPER TESTET: To moderne bobiler ble testet av Trafikverket i Sverige i 2019. Begge bilene gir langt dårligere beskyttelse for fører og passasjerer enn en moderne personbil. VIdeo: Trafikverket Vis mer

- Mange opplevde å ikke få start på bilen fordi de manglet strøm.
Andre fikk trøbbel fordi de gikk tom for drivstoff. Typiske hjelpeoppdrag i ferien har bestått av starttrøbbel, motorhavari og å kjøre tom for drivstoff langt fra nærmeste bensinstasjon.

Og det handler ikke bare om diesel og bensin.

- For nå merker vi tydelig at folk med elbil har mindre rekkeviddeangst enn tidligere. De legger ut på langtur, og noen feilberegner avstanden til nærmeste ladestasjon. Dermed stopper bilen, og de trenger assistanse på veien, sier Clementz.

- Det har det også blitt flere og flere elbiler som stopper fordi batteriet er kjørt helt flatt. Norge har blitt et elbilland, og stadig flere bruker elbilen på langtur, sier Clementz.

Kostbart: Selv små bulker kan koste mange tusenlapper. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Kostbart: Selv små bulker kan koste mange tusenlapper. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

- Vår sommerstatistikk viser at folk, uansett dieselbil, bensinbil eller el-bil gjerne trenger hjelp på de samme stedene - når de er temmelig langt fra folk.

Bobiltrøbbel

Også et økt antall bobilskader gir seg utslag på statistikken i sommer.

- Salget av bobiler har nærmest eksplodert. Og mange opplever at å kjøre rundt med en stor bobil kan føre til utfordringer - og for noen, dessverre også med skader, avslutter Sigmund Clementz i If.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer