Pub:

Øker prisene i rushtida

Britisk utelivsgigant innfører dynamisk prissetting på øl.

BLIR DYRERE: 800 puber i Storbritannia setter opp prisen på travle tidspunkter. Foto: siamionau pavel / Shutterstock / NTB
BLIR DYRERE: 800 puber i Storbritannia setter opp prisen på travle tidspunkter. Foto: siamionau pavel / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Den største pubkjeden i Storbritannia, Stonegate Group, innfører dyrere øl når det er travelt i baren. Det melder blant andre The Guardian.

De har tidligere hatt samme praksis under større arrangementer som fotball-VM og liknende, men nå skal det bli en del av britenes, og turistenes, hverdag.

Nå vil man måtte betale 20 britiske pence ekstra, om lag 2,60 norske kroner, for ei øl hos 800 av Stonegate Groups puber rundt om i Storbritannia.

Prisøkningen vil eksempelvis kunne gjelde i helger og travle kvelder i ukedagene.

- Kommer gjestene til gode

Kjeden har allerede hengt opp lapper i de gjeldende pubene for å informere kundene. Her skriver de at prisjusteringen er nødvendig for å dekke kostnader knyttet til ekstra bemanning, dørvakter og renhold.

De ekstra kronene man betaler vil også komme gjestene til gode, skal man tro en talsperson for kjeden.

- Dynamisk prissetting vil gi oss muligheten til å tilby gjestene flere kampanjer. Dette kan for eksempel være «happy hours», «to for én» på drinker, samt rabatter på mat og drikke til ulike tidspunkter og dager i uka, sier han til avisa Daily Telegraph, som først omtalte saken.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.