- Det har gått ei uke, og vi har ennå ikke fått igjen bagasjen vår. Det er ganske frustrerende og vi blir nødt til å holde oss i nærheten av hjemmet mens vi venter på at noe skal skje.
Det forteller Elin Nilssen Strand fra Fetsund, etter at hun og familien mistet bagasjen på vei hjem fra ferien i Kroatia.
Turfølget, som totalt var på ti personer, mistet halvparten av koffertene sine.
Det var Romerikes Blad som først fortalte om Strands opplevelse.
- Ble tatt av flyet
Flyet som familien skulle ha, ble i utgangspunktet kansellert. Derfor måtte familien reise hjem dagen etterpå, men det er ikke dette fetsokningen reagerer på.
Da de mellomlandet i Amsterdam, skal de ha blitt vitne til at bagasjen ble tatt av flyet. Familien regnet med at den bare skulle lastes om.
- Da vi ankom Gardermoen viste det seg at flere av koffertene manglet. Da jeg forsøkte å melde dem savnet, fikk jeg beskjed om at jeg måtte melde dem savnet via selskapets nettsider.

- Systemet krasjet
Dermed startet Strands forsøk på å komme i kontakt med SAS. Hun hevder at hun sto fire dager i kø, både via telefon og gjennom chattetjenestene på nettsidene.
- Nettsystemet krasjet hele tida. Søndag kom jeg omsider gjennom på telefon, men da hadde jeg ventet i to timer, hevder hun.
Hjelpen var midlertidig ikke helt hva hun hadde forventet seg.

Fortviler: - 12 timer i telefonkø
- Det eneste han kunne gjøre var å melde all bagasjen savnet. Han kunne ikke si noe om hvor lang tid det kunne ta. Det kan ta opp mot 21 dager. Da vil den bli meldt tapt.
Strand forteller at hun har blitt ganske oppgitt av ventinga.
- Det begrenser jo mulighetene for hvordan vi kan bruke resten av ferien. Vi må holde oss i nærheten av hjemmet i tilfelle bagasjen dukker opp, sier hun.
Beklager
Pressesjef i SAS, Tonje Sund, sier at opplevelsen til Strand er sterkt beklagelig.
- Med den situasjonen vi er i akkurat nå, opplever kundesenteret en enorm pågang. Streiken berører rundt 30 000 passasjerer hver eneste dag, sier hun.
Hun forteller videre at selskapet har satt inn ekstra ressurser.
- De står på nærmest døgnet rundt. Rent teknisk kjenner jeg ikke til at det har vært noen tekniske problemer med chattetjenesten vår, men noen erfarer at nettleserne Chrome og Edge fungerer best, sier Sund.