Bagasjetrøbbel

Oppgitt over SAS-kø: - Frustrerende

Etter å ha mistet bagasjen på vei hjem fra sommerferien, tok det lang tid før Elin fikk svar på hva hun kunne gjøre.

BAGASJELØSE: Flere i storfamilien til Elin Nilssen Strand har blitt stående uten bagasje etter at de kom hjem fra Split. På bildet ser vi Magne Nilssen (f.v.), Svein Erik Nilssen, Marcus Marthinsen, Geir Nilssen, Linnea Nilssen, Anita Nilssen, David Nilssen, Mattis Woxen, Anita Nilssen, Evelyn Nilssen, Lene Woxen og Karoline Juliane Knutsen. Foto: Elin Nilssen Strand
BAGASJELØSE: Flere i storfamilien til Elin Nilssen Strand har blitt stående uten bagasje etter at de kom hjem fra Split. På bildet ser vi Magne Nilssen (f.v.), Svein Erik Nilssen, Marcus Marthinsen, Geir Nilssen, Linnea Nilssen, Anita Nilssen, David Nilssen, Mattis Woxen, Anita Nilssen, Evelyn Nilssen, Lene Woxen og Karoline Juliane Knutsen. Foto: Elin Nilssen Strand Vis mer
Publisert

- Det har gått ei uke, og vi har ennå ikke fått igjen bagasjen vår. Det er ganske frustrerende og vi blir nødt til å holde oss i nærheten av hjemmet mens vi venter på at noe skal skje.

Det forteller Elin Nilssen Strand fra Fetsund, etter at hun og familien mistet bagasjen på vei hjem fra ferien i Kroatia.

Turfølget, som totalt var på ti personer, mistet halvparten av koffertene sine.

Det var Romerikes Blad som først fortalte om Strands opplevelse.

- Ble tatt av flyet

Flyet som familien skulle ha, ble i utgangspunktet kansellert. Derfor måtte familien reise hjem dagen etterpå, men det er ikke dette fetsokningen reagerer på.

Da de mellomlandet i Amsterdam, skal de ha blitt vitne til at bagasjen ble tatt av flyet. Familien regnet med at den bare skulle lastes om.

- Da vi ankom Gardermoen viste det seg at flere av koffertene manglet. Da jeg forsøkte å melde dem savnet, fikk jeg beskjed om at jeg måtte melde dem savnet via selskapets nettsider.

REAGERER: Elin Nilssen Strand ble sittende i kø hos SAS. Foto: Privat
REAGERER: Elin Nilssen Strand ble sittende i kø hos SAS. Foto: Privat Vis mer

- Systemet krasjet

Dermed startet Strands forsøk på å komme i kontakt med SAS. Hun hevder at hun sto fire dager i kø, både via telefon og gjennom chattetjenestene på nettsidene.

- Nettsystemet krasjet hele tida. Søndag kom jeg omsider gjennom på telefon, men da hadde jeg ventet i to timer, hevder hun.

Hjelpen var midlertidig ikke helt hva hun hadde forventet seg.

- Det eneste han kunne gjøre var å melde all bagasjen savnet. Han kunne ikke si noe om hvor lang tid det kunne ta. Det kan ta opp mot 21 dager. Da vil den bli meldt tapt.

Strand forteller at hun har blitt ganske oppgitt av ventinga.

- Det begrenser jo mulighetene for hvordan vi kan bruke resten av ferien. Vi må holde oss i nærheten av hjemmet i tilfelle bagasjen dukker opp, sier hun.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Beklager

Pressesjef i SAS, Tonje Sund, sier at opplevelsen til Strand er sterkt beklagelig.

- Med den situasjonen vi er i akkurat nå, opplever kundesenteret en enorm pågang. Streiken berører rundt 30 000 passasjerer hver eneste dag, sier hun.

Hun forteller videre at selskapet har satt inn ekstra ressurser.

- De står på nærmest døgnet rundt. Rent teknisk kjenner jeg ikke til at det har vært noen tekniske problemer med chattetjenesten vår, men noen erfarer at nettleserne Chrome og Edge fungerer best, sier Sund.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer