OSL er best i Europa!

Ingen andre flyplasser i Europa er så bra på miljøarbeid som Oslo Lufthavn.

BEST PÅ MILJØ: Oslo Lufthavn er best i Europa når det kommer til miljø. Dette ifølge en fersk utmerkelse fra European region of Airports Council International (ACI Europe). Foto: OSL
BEST PÅ MILJØ: Oslo Lufthavn er best i Europa når det kommer til miljø. Dette ifølge en fersk utmerkelse fra European region of Airports Council International (ACI Europe). Foto: OSL Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Oslo Lufthavn er best i Europa når det kommer til miljø. Dette ifølge en utmerkelse fra European region of Airports Council International (ACI Europe).

- Årets Eco-Innovation Award tildeles Oslo Lufthavn som anerkjennelse av sin integrerte og systematiske miljøledelse. Flyplassen er allerede karbonnøytral, og fortsetter å arbeide utrettelig for å forberede enerieffektiviteten i sin virksomhet, for å minimere avfall og å engasjere seg i miljørelasjoner med sine partnere, lokalsamfunnet og andre interessenter, skriver ACI i en pressemelding.

Det er tiende gang at prisen blir delt ut, og det er første gang at Oslo Lufthavn vinner.

- Vi får prisen med begrunnelsen at vi jobber systematisk og helhetlig med miljø, og det er selvsagt gledelig, sier administrerende direktør Nic. Nilsen.

Les også: Slik kan du kutte tiden på flyplassen

Kloakk og snø som energikilde

Miljøaspektet har helt fra begynnelsen vært viktig ved byggingen av hovedflyplassen.

- Det er veldig tilfredsstillende at satsingen vår på miljø peker seg ut, da dette har vært en viktig del av vår strategi siden vi åpnet i 1998, sier Nilsen.

Lufthavnen tar miljøarbeidet videre i den pågående utvidelsen av flyplassen som nå er godt over halvveis.

Den nye piren som nå er under bygging, samt utvidelsen av terminalbygget, bygges som som passivhus. I tillegg satser de på kloakk og snø som energikilde.

Kloakk fra nordre deler av Ullensaker, Nannestad og Oslo Lufthavn gjenvinnes og brukes til oppvarming av terminalen, mens snøen fra sist vinter brukes til å kjøle ned pir nord. Dette skjer ved at den rene snøen fra flyplassen samles i et basseng hvor de tar vare på kulden, som kan brukes til å kjøle ned pir nord på varme dager.

Les mer om byggingen av den nye piren og utvidelsen av terminalområdet her.

BEST: - Ingen flyplasser gjenvinner varme fra avløpsvann i så stort omfang som Oslo Lufthavn, og det termiske snølageret er det eneste i verden, skriver Oslo Lufthavn i en pressemelding. Foto: Kent Enstrøm Grafikk & Illustrasjon
BEST: - Ingen flyplasser gjenvinner varme fra avløpsvann i så stort omfang som Oslo Lufthavn, og det termiske snølageret er det eneste i verden, skriver Oslo Lufthavn i en pressemelding. Foto: Kent Enstrøm Grafikk & Illustrasjon Vis mer


Les også: Skal du reise fra OSL i sommer? Sjekk avstanden til gate 19!

Best på størrelse

Miljøprisen er en del av en større prisutdeling for europeiske flyplasser innenfor flere katgorier.

Blant annet er London City Airport kåret til vinneren innenfor klasser små flyplasser med 1 til 5 millioner passasjerer, og Barcelona El Prat er kåret til best blant de store med over 25 millioner passasjerer.

Les også: Singapore Changi er verdens beste flyplass

Det er det uavhengige Advisory Board of Airport Carbon Accreditation som står bak miljøutmerkelsen, men hele kåringen er altså i regi av ACI Europe - som er den europeiske avdelingen til Airports Council International (ACI).

Pristildelingen for klimaprisen vurderes utfra en rekke kriterier, blant annet miljøbevissthet, klimagassutslipp, involvering av interessenter, utslipp og støy.

ACI er en interesseorganisasjon for flyplassoperatører. Den europeiske avdelingen representerer 450 flyplasser i 44 europeiske land.

Dette er blant miljøtiltakene Oslo Lufthavn har prioritert de siste årene

Dette forteller OSL selv om miljøtiltakene:
Energitiltak: Dette knytter seg til fornybar energi og hvordan Oslo Lufthavn tradisjonelt har tenkt med varmeveksling mot grunnvannet. I forbindelse med utbyggingen av flyplassen har OSL et krav om at strømbehovet per kvadratmeter i Terminalen skal være det halve av det som var et nytt og moderne bygg ved åpning i 1998. Det har utfordret både arkitekter og ingeniører, og det legges nå blant annet opp til at Oslo Lufthavns snødeponi skal brukes til kjøling av Terminalen sommerstid. Oslo Lufthavn satser veldig på utfasing av fossil energi, som brenning av olje.
Rent grunnvann: Oslo Lufthavn har brukt mye ressurser på å holde på grunnvannskilden ren, da flyplassen ligger rett over en potensiell fremtidig drikkevannskilde.
Luftrom og flystøy: Oslo Lufthavn var den første flyplassen i verden som benyttet oss av det såkalte «Point Merge»-systemet, som kombinerer høy kapasitet med forutsigbare flytraseer. Oslo Lufthavn satser mye på i størst mulig grad å ikke fly over de tettest bebygde områdene. Det siste året har Oslo Lufthavn testet kurvede innflygninger, og til å være veldig tidlig ute med å implementere dette som et fast system for innflygning.
Klimautslipp: Måten Oslo Lufthavn håndterer sine klimagasser på har gitt flyplassen den høyeste sertifiseringen i ACA (Airport Carbon Accreditation). Denne sertifiseringen kommer etter at Oslo Lufthavn har laget et klimaregnskap i samsvar med ISO 14064. I tillegg må klimaregnskapet verifiseres av en tredje part. Det Norske Veritas har gjort dette for Oslo Lufthavn.


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer