- Nektet ombordstigning grunnet overbooking er aldri ønskelig. Det er likevel fast praksis blant flyselskapene å overbooke i en viss utstrekning ut fra et forventet frafall av passasjerer, sier luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad i Luftfartstilsynet.Selger virkelig flyselskapene flere billetter enn de har plasser? Det kan vel ikke lønne seg? - Det er ikke snakk om bevisst overbooking, vi booker utifra prognoser, og noen ganger fører dette beklageligvis til at noen blir stående igjen, sier Siv Meisingseth i SAS.
Men hva gjør flyselskapene når dette skjer? - Vi prøver alltid å rope opp for å høre om det er noen av passasjerene som kunne tenke seg å reise med et senere fly mot et standardisert vederlag, sier Meisingseth. - I tillegg vil vi alltid jobbe med å få passasjeren hjem så fort som mulig, og selvfølgelig tilby mat og eventuelt overnatting om det skulle være nødvendig.
Kompensasjon
Denne godtgjørelsen er standardisert, og i følge Luftfartstilsynet er minstegodtgjørelsen for tiden på 150 eller 300 euro (cirka 1.300-2.600 kroner) - alt etter hvor lang reisen er og hvor stor forsinkelsen er. I tillegg skal passasjerer få tilbud om valg mellom å få reisen refundert eller en ny, senere reise. Og mens noen selskaper gir deg denne summen i gavekort på reiser vil andre sette pengene inn på kontoen din. Her er det litt forskjellig praksis - men det er jo alltid greit å ha en liten feriereise på lur!
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger